![]() |
Film: Disobedience (2017)
Aldersgrense: 12 år
Kategori: Drama, Romantikk
Land: Storbritannia, USA, Irland
Regi: Sebastián Lelio
Spilletid: 116 min
Datoer:
| 2018-06-29 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (21 kritikker)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Smart og sterkt kjærlighetsportrett fra jødisk miljø
Publisert: [ 28. Juni 2018 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Ronit lever et rikt singelliv i New York hvor hun derfor også er det sorte fåret i en jødisk-ortodoks familie som bor i London. Da hun får beskjed om at hennes far er gått bort, reiser hun til London for begravelsen. Her møter hun ungdomsvennen Dovid, den naturlige arvtaker etter farens posisjon innen miljøet, samt Ronits barndomsvenninne Esti som han nå er gift med. En gammel flamme imellom de to kvinnene blusser så opp igjen, og det oppstår en komplisert opposisjon mellom kjærlighet og tro. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Regissør Sebastian Lelio er nybakt Oscar-vinner av året. Han vant ’beste utenlandske film’-kategorien for sin En fantastisk kvinne tidligere i vinter. Med Disobedience (Ulydighet på norsk) vender han igjen tilbake til sin gjennomgående tematiske anliggende rundt kvinner som forsøker å finne seg selv og selvtillit til å leve livet i nok et frigjørende portrett. I Disobedience er det det jødiske miljøet som får ”gjennomgå”, dog på Leilos sedvanlige rolige, pene og stillferdige filmatiske måte. Her er nemlig lite tempo og action der hans behagelige og pene filmspråk ikke vil opprøre noen som helst. Mellom disse to er det et samspill og en inderlighet som går rett igjennom skjermen og undertegnede har aldri sett særlig Weisz i en bedre og mer sterk rolle enn denne som Ronit. Rollen som Dovid er også veldig godt spilt og gjengitt av Alessandro Nivola, en kar som heldigvis ikke bare fremstilles karikert og klassisk mandig overdrevet og kaldt, men som har flere lag og sider ved seg. Tematisk dekkes mesterlig alt fra underliggende og inderlig kjærlighet, vennskap, identitetsutfordringer, familie- og kulturarv, alt gjort såpass troverdig at man virkelig føler med karakterene. Alt føles så autentisk og nydelig gjengitt, selv om filmen som helhet egentlig er ganske enkel i all sin form og formidling. Tidvis småtamme perioder i filmen løfter den ikke opp til et fyrverkeri av en skildring, men de grunnleggende dramaelementene og de menneskelige faktorene er så velskrevet og spilt at man umulig ikke kan bli (be)rørt av denne historien. Dermed er nok et miljø og en side ved samfunnet som virkelig behøver det, blitt utsatt for viktig filmatisk utfordring i Lelios skildring. For er det én ting som ikke adlyder tro og religion, ja så er det heldigvis kjærligheten. |