| Logo
Anmeldelse av Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap - Film (2018)
Film: The Extraordinary Journey of the Fakir (2018)
Aldersgrense: 9 år
Kategori: Komedie, Drama, Familie
Land: Frankrike
Regi: Ken Scott
Spilletid: 96 min
Datoer:
| 2019-04-05 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.4 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et IKEA-skap
  Outnow.ch
  Spielfilm.de
  Filmvandaag.nl
  Dagsavisen
  Barnevakten.no
  Jump-cut.no
  Filmtopp.se
  FVN ( Fedrelandsvennen )
  Filmfront
  South China Morning Post
  Quinlan
  Cinema ( Cine.no )
  Kulturnyheterna
  Kommunalarbetaren
  Sydsvenskan
  Moviezine.se
Andre filmdatabaser
  8.6 Rotten Tomatoes - publikum
  7 IMDB ( Internet Movie Database )
  6 Rotten Tomatoes
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Tore
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |



Anmeldelsen:

Sjarmerende og dumnaivt om søken etter det gode liv

Publisert: [ 4. April 2019 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås

Ingress:

Aja er oppvokst i Mumbai hvor han hele livet har opptrådt på gatene, svindlet turister og gitt folk inntrykk av å ha magiske krefter. Når moren hans dør, drar han til Paris for å finne sin far. Med kun en falsk 100 euro-seddel i lomma, er det første målet hans å oppsøke IKEA, noe han har drømt om siden han var liten. Her møter han på Marie, en amerikaner han faller hodestups for.

Anmeldelse:

Den Fantastiske Reisen til Fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er basert på romanen med samme navn av Romain Puértolas. Her opplever Aja utrolige eventyr over hele verden og på veien møter han mennesker som er flyktninger og som også drømmer om et bedre liv.

Historien om Aja er en lettbeint feelgoodkomedie som legger en ganske så utrolig historie til grunn for hans reise igjennom Europa. Her hoppes det uproblematisk fra et klesskap i Paris, via London, innom en stor koffert som bringer ham til Roma, og sånn går nå dagan til Aja.

Realismen og troverdigheten henger med andre ord over hodet ikke på greip, og man tar seg i å lure veldig på om Ajas reise er skildret like lite troverdig og lettvint også i boka. Slik filmen har tatt i materialet til Puértolas, hopper regissør Ken Scott elegant over logikk og sannsynligheter, noe som grunnet filmens øvrige lette stil faktisk ikke irriterer like mye som det burde.

Historien om Aja er nemlig akkurat såpass søt, dumnaiv og sjarmerende til at man ikke gidder å sette seg på bakbeina, og indiske Dhanush i hovedrollen klarer å sjarmere og smile seg igjennom det aller meste her.

Et knippe småkjente ansikter som Bérénice Bejo (The Artist), Erin Moriarty (Captain Fantastic), Barkhad Abdi (Captain Phillips) og Ben Miller (Paddington 2) er å se i biroller.

Tematisk svinger historien innom elementer som nestekjærlighet, drømmer, rikdom og velstand, en generell søken etter det gode med livet.

Best er filmen når den går ørlite lengre enn mye av dette sukkersøte, som når Aja starter å jobbe som lærer, for å gi unge gutter utdannelse og kunnskap, så de slipper å ty til en destruktiv og kriminalitetsødeleggende adferd og oppvekst.

Tematikken rundt flyktninger, menneskeverd og fremmedfrykt er andre sider som tidvis skildres på smarte og nye friske måter. Først da føles Den fantastiske reisen... virkelig gullgod i sin moralske og historieformidlende mening. Alt i mellom er stort sett bare feelgoodsvada som lar deg drømme deg ørlite bort, men hele tiden drar deg ned på jorden igjen i all sin overdrevne ulogikk. Her forsøkes det å sies noe smart og tidsaktuelt, samtidig som filmen driter seg ut igjen i neste scene.

Ganske ironisk egentlig dette, at en film og historie om livet, er så påfallende falsk, uekte og naiv (inkludert stereotypiske fremstillinger av enkelte karakterer og folkeslag), om nettopp livet. Som lettbeint, småeksotisk og med sitt noe uforutsigbare narrative rammeverk, funker dette imidlertid helt greit.

Filmkikk.no © Filmkikk 2025

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)