Film: The Extraordinary Journey of the Fakir (2018)
Aldersgrense: 9 år
Kategori: Komedie, Drama, Familie
Land: Frankrike
Regi: Ken Scott
Spilletid: 96 min
Datoer:
| 2019-04-05 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.4 av 6
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (20 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Sjarmerende og dumnaivt om søken etter det gode liv
Publisert: [ 4. April 2019 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Aja er oppvokst i Mumbai hvor han hele livet har opptrådt på gatene, svindlet turister og gitt folk inntrykk av å ha magiske krefter. Når moren hans dør, drar han til Paris for å finne sin far. Med kun en falsk 100 euro-seddel i lomma, er det første målet hans å oppsøke IKEA, noe han har drømt om siden han var liten. Her møter han på Marie, en amerikaner han faller hodestups for. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Den Fantastiske Reisen til Fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap er basert på romanen med samme navn av Romain Puértolas. Her opplever Aja utrolige eventyr over hele verden og på veien møter han mennesker som er flyktninger og som også drømmer om et bedre liv. Realismen og troverdigheten henger med andre ord over hodet ikke på greip, og man tar seg i å lure veldig på om Ajas reise er skildret like lite troverdig og lettvint også i boka. Slik filmen har tatt i materialet til Puértolas, hopper regissør Ken Scott elegant over logikk og sannsynligheter, noe som grunnet filmens øvrige lette stil faktisk ikke irriterer like mye som det burde. Et knippe småkjente ansikter som Bérénice Bejo (The Artist), Erin Moriarty (Captain Fantastic), Barkhad Abdi (Captain Phillips) og Ben Miller (Paddington 2) er å se i biroller. Best er filmen når den går ørlite lengre enn mye av dette sukkersøte, som når Aja starter å jobbe som lærer, for å gi unge gutter utdannelse og kunnskap, så de slipper å ty til en destruktiv og kriminalitetsødeleggende adferd og oppvekst. Ganske ironisk egentlig dette, at en film og historie om livet, er så påfallende falsk, uekte og naiv (inkludert stereotypiske fremstillinger av enkelte karakterer og folkeslag), om nettopp livet. Som lettbeint, småeksotisk og med sitt noe uforutsigbare narrative rammeverk, funker dette imidlertid helt greit. |