Film: Mary Queen of Scots (2018)
Aldersgrense: 12 år
Kategori: Biografi, Drama, Historie
Land: Storbritannia
Regi: Josie Rourke
Spilletid: 124 min
Datoer:
| 2019-05-03 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.6 av 6
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (24 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Særs vakker dronningkamp, på liv og død!
Publisert: [ 2. Mai 2019 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Som eneste barn av kong James V av Skottland, gjør Maria Stuart krav på den skotske tronen. Det unge dronningemnet nøyer seg imidlertid ikke med dette og sikter høyere, mot sitt søskenbarn, dronning Elizabeth I av England. En historisk maktkamp mellom de to dronningene byr på konspirasjoner, begjær, tragedier og kammerspill av mest utspekulerte sort. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Det er bare noen måneder siden The Favourite imponerte oss med sitt fabelaktige spill og morsomme vri på å gjenfortelle historiske royale karakterer. Samtidig oppviste filmen noen saftige kvinnelige karakterer på film og Olivia Colman vant da også årets hovedrolle-Oscar. Mary Queen of Scots ble på sin side nominert for beste sminke, hår og kostymedesign. I hovedrollen står fantastiske Saoirse Ronan, en skuespiller som nærmest alltid nagler sine roller, helt siden hun slo igjennom med fabelaktige Om Forlatelse i 2007. Unge Ronan, som er Oscar-nominert tre ganger allerede, har selv irske foreldre og snakker i hvert fall etter hva undertegnede kan høre, flytende irskbritisk i rollen som Mary. Det er spesielt spennende å se hvordan disse to kvinnene fungerer i et ellers overveldende mannsdominert miljø, og hvor deres komplekse fremstilling heldigvis gjør dem langt mer interessante enn slike kostymedrama ofte er. Josie Rourkes dronningportrett står derfor tidvis på nippet til å bli litt for enkel og overflatisk her og der, men greier hele tiden å ta seg inn, mye takket være disse to sterke karakterene i sentrum. Mary og Elizabeths tronkamp er i det hele tatt en ikke fullt så finslipt diamant som Yorgos Lanthimos dronningportrett The Favourite, men klarer i god grad å formidle sine hovedkarakterer på en måte som suger oss inn i maktkampen, tiden og dramatikken midt på 1500-tallet. Med mindre man er historisk skolert og vet mye om virkelighetens fakta, føles filmen i stor grad som en pen fortelling, supplert med tydelig feministiske og kjønnsoppdaterte grep, noe som ikke føles overkunstig eller direkte feil, men gjør filmen ørlite for moderne, tross alt. |