Anmeldelse av Platoon - Film (1986)

FilmkikkPål
| |

Filmkikkpodden   [2021-08-16]
Episode 33: Platoon

Gyselig og perfekt krigsfilm!

Publisert: [ 19. Mai 2010 ]

Alt begynner med kompaniet Bravo i september 1967. De befinner seg nær den Kambodjanske grensen. Vi følger soldaten Chris Taylor i hans innsats under den fæle Vietnamkrigen. Det blir et minne han fint kunne vært for uten...

Filmen begynner med sitatet 'Fryd deg o unge mann i din ungdom...' fra Forkynnerens bok. Videre får vi se soldatgjengen ankomme en flyplass i Vietnam. Støvet står imot dem og døde mennesker bæres vekk i likposer. Det er ikke akkurat et glansbilde vi får servert. Vår mann Chris Taylor kommer med sitatet 'Helvete er umuligheten av fornuft' og han mener at stedet føles som, Helvete. Han har bare vært der en uke og hater allerede stedet som pesten. Det hardeste han noensinne har gjort er å gå i front. Han vet ikke engang hva han gjør. En fiende kan være en meter unna ham og han vil ikke en gang vite det.

Chris er trøtt. De står opp klokken fem om morgenen, går hele dagen og slår leir rundt fire, graver en skyttergrav og spiser. Deretter foretar de et nattlig bakhold eller en tremanns lyttepost. Ingen bryr seg om de nye folka, de vil ikke engang vite navnet deres. Livet til Chris er ikke verdt så mye, fordi han ikke gjort sin del av jobben ennå. Og det blir sagt at om man skal dø i Vietnam, er det best det skjer i begynnelsen. Logikken er da at en ikke lider så mye. Som du kanskje har skjønt er dette bare begynnelsen og verre skal det bli...

Det er storregissøren Oliver Stone (Scarface, Wall Street, Født Fjerde Juli, JFK og Natural Born Killers) som står både for regi og manus. Og det gjør han på en meget overbevisende måte. Regien er veldig 'tight' og manuset storartet. Vi får en filmfortelling som nesten føler at du er tilstede i helvetet i Vietnam. Autentisiten i filmen er så absolutt til stede. Dette siden Oliver Stone har basert alt på egne erfaringer fra da han selv var i Vietnam som infanterist.

Filmen har også andre kvaliteter. Klippingen er veldig stilig gjennomført og alt flyter veldig bra. Fotoarbeidet er flott som få og jeg får lett gåsehud flere ganger. Blant annet når vi får et vakkert bilde helt i begynnelsen tatt nedenfra bakken som skildrer sollyset som danser ned gjennom bladverket i trærne. Filmen har også en god del nattfoto som gjør inntrykk på meg. Filmmusikken er klassisk og gir en god ekstra stemning til musikken som nesten blir drømmende. Det er altså en hel del som gjør at dette oppleves som særs severdig.

Det er ikke akkurat noen smågjeng Oliver Stone har fått med seg på skuespillerlisten. Charlie Sheen gjør en fin innsats i som Chris Taylor. Han ser så ung og uskyldig ut og fyller rollen godt. Ellers gjør sin Willem Dafoe en meget overbevisende rolle som Sersjant Elias. Dette er kanskje noe av det beste han har prestert noensinne. I tillegg finner vi også storheter som Johnny Depp, Forest Whitaker (The Last King of Scotland og Ghost Dog) og Tom Berenger (Inception) i andre roller, for å nevne de mest profilerte.

Vi får presentert krigens grusomheter og psyken til soldatene. Det hele er skildret gjennom øynene til den unge idealistiske soldaten Chris Taylor. Det er et blodig, rått og ganske usminket portrett. Dette stiller ikke akkurat krigshandlingene til USA i noe godt lys. Filmen var en stor suksess både blant kinopublikum og blant kritikerne. Den ble nominert til hele 8 Oscars og dro hjem 4 av dem. Blant annet for beste film og beste regi.

Dette er både sterkt og gripende. Filmen skildrer veldig godt hvordan det kunne ha vært som soldat i Vietnam. Du bør riktignok være forberedt på å se sterke saker når denne filmen velges som en film for kvelden. Den er til tider veldig blodig og har mange virkelig sterke scener. Filmen har godt skuespill og handlingen virker bra troverdig. Det gjør ikke noe at krig blir framstilt som et helvete, for det var det nok også. Det gjør noe med deg å se dette. Dette er med andre ord en film man bør se om en har baller til det. Det fordi det er mange scener man nesten får vondt i magen av å se. Jeg finner ikke noe å trekke på Platoon. Alt i alt er dette en komplett krigsskildring fra Vietnam og en av de store krigsfilmklassikerne.