![]() |
Film: The Departed (2006)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Drama, Kriminal, Thriller
Land: USA
Regi: Martin Scorsese
Spilletid: 145 min
Datoer:
| 2006-09-26 | Kinopremiere | USA |
| 2006-11-03 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() Keyword:
Nyinnspilling, Mafia, Undercover, Agent, Gangster, Neo-noir, Klassiker, Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Martin Scorsese, Jack Nicholson
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serie: Infernal Affairs | The Departed (2006) | Infernal Affairs 2 (2003) | Infernal Affairs 3 - End Inferno (2003) | Infernal Affairs (2002) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (43 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
Publisert: [ 13. Juli 2010 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Vi skal til Boston der delstatspolitiet har begynt å slå hardt ned på organisert kriminalitet. Det er dog ikke enkelt å drive krig med mafiaen, derfor brukes politimannen Billy Costigan til å infiltrere mafiaen på høyeste hold. Det gir politiet verdifull informasjon som skal til for å knuse den kriminelle sjefen Frank Costello. Men mafialederen, Costello, har også plassert en muldvarp, Colin Sullivan, høyt opp i delstatspolitiet som gir ham en masse informasjon. Etter hvert er blir det mer og mer åpenbart at det finnes en muldvarp eller en rotte på begge sider. Det blir en voldsom kamp dem i mellom. Hvem klarer å holde masken og likevel gjøre sin informasjonsplikt? Costigan må for all del ikke bli avslørt, da det ville ført til den sikre død. Det er duket for muldvarpkrig... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Dette bygger på den meget på den kinesiske suksessfilmen Infernal Affairs. Jeg har vært så heldig at jeg har sett den nylig og må si at dette leverer i samme liga som den solide kinesiske originalen. Nå skal det sies at når man raffinerer et allerede strøkent produkt som Infernal Affairs, så er det ikke så rart at det blir krem ut av det. Heldigvis hyrer Hollywood inn sine beste folk til å gjøre denne nyinnspillingen. 'The Departed' har klart å raffinere 'Infernal Affairs' og samtidig beholdt alle de scenene som gav oss gåsehud i originalen. De to filmene har selvsagt litt forskjellig innpakning, men hovedhistorien er omtrent den samme. Heldigvis er det noen forskjeller i ‘The Departed’ som gjør at man kommer tettere inn på rollefigurene. Det er også en forskjell i lengden på filmen, der denne versjonen er over en time lengre enn originalen. 'The Departed' har også lagt til en noen rollefigurer som gjør at det hele blir litt annerledes. Men regissør, Martin Scorsese, har også tatt litt fra de andre to Infernal Affairs-filmene for å få litt mer kjøtt på beinet og sydd det hele mesterlig sammen til en film med svært god helhet. Martin Scorsese er som sagt regissøren bak dette thrillermesterverket. Det er virkelig imponerende å se hva han har fått til med 'The Departed'. Det er lenge siden han har levert en film av dette kaliber. Det begynner å bli noen år siden Casino (1995) og Mafiabrødrene (1990) og dette lukter samme klasse som dem. Man skal ikke glemme hans tidligere filmer Taxi Driver og Raging Bull. Vi merker at denne mannen er genial når han klarer å få avlet frem så mange klassikere gjennom karrieren sin. Og 'The Departed' er den helt klart beste filmen som Scorsese lagde på 2000-tallet. Manuset er skrevet av William Monahan som også har stått bak manus for filmene Kingdom of Heaven og Body of Lies. Han overbeviser virkelig med manuset til 'The Departed'. Historien vet man allerede er god, den kommer jo stort sett fra Infernal Affairs, men det er adopsjonen til å får dette til å fungere under amerikanske forhodl som er utfordringen. Og Monahan klarer alt dette og mer til. Dialogene er også til tider meget morsom og smart. Rollefigurene føles stødig konstruert og jeg føler vi kommer tettere på på dem i denne filmen. Noe av grunnen til dette er at vi tilbringer mer tid med dem. Skuespillerne er nesten et kapittel for seg selv. Det er rart at man har klart å samle så mange store navn til en og samme film. Og selv om den asiatiske filmen også hadde bunnsolid skuespill er dette ikke noe dårligere. Jeg vil faktisk påstå at det er enda høyere snitt på alle skuespillerprestasjonene i ‘The Departed’. Leonardo DiCaprio er en super skuespiller og viser også her at han kan levere komplette rolletolkninger som det virkelig står respekt av. Han spiller den helt klart vanskeligste rollen og gjør det virkelig med en stil og innlevelse som hever filmen med sin rolle som mafiainfiltratoren Billy Costigan. Hollywood har lært av originalen og vet at det også er viktig med gode skuespillere i ‘bad guy’ rollen og her har man brukt kremen i så måte med sitt valg på selveste Jack Nicholson. Han er perfekt i sin rolle han er akkurat passe slibrig og har et passe sleipt utseende som gjør at han får fram det verste i denne karakteren og det virker til og med troverdig. Denne filmen er så suksessfull at man til og med klarer å gjøre Mark Wahlberg god på film. Han passer perfekt inn i sin litt uryddige politirolle med litt uortodokse metoder, som gjør at karakteren framstår som veldig interessant gjennom hele filmen. Matt Damon gjør også en god rolle som ‘rotten’ hos politiet. Og når man til og med har kostet på seg Martin Sheen, Anthony Anderson og Alec Baldwin i andre roller er det ikke rart at dette nesten må bli minneverdig. Nå skal ikke jeg røpe noe av hva som skjer etterhvert, men jeg kan si at jeg digget slutten. Den er mesterlig og klassisk utført med en lit annerledes vri enn originalen. Nå har jeg sammenlignet veldig mye med originalen og det synes jeg er bare rett og rimelig at man skal gjøre når man lager en ny versjon av en så respektabel film. Jeg ønsker også å gjøre et poeng av at man også bør se originalen siden det er tross alt den som gjorde at man kunne lage dette mesterstykket. Man trenger nesten ikke nevne at denne filmen fikk Oscar for beste film, fordi det var nesten selvsagt. |