| Logo
Anmeldelse av Malteserfalken - Film (1941)
Film: The Maltese Falcon (1941)
Aldersgrense: 16 år
Kategori: Kriminal, Film-Noir, Drama
Land: USA
Regi: John Huston
Spilletid: 101 min
Mediarating: 5.3 av 6
Keyword: Bok, Film-Noir, Detektiv

Andre kritikkratinger fra media:
Malteserfalken
  Filmfront
  RogerEbert.com
  VG ( Verdens Gang )
  Aftenposten
  Dagsavisen
  Cinerama.no ( Cinerama )
  Filmdagbok.no
  Dagbladet
Andre filmdatabaser
  10 Rotten Tomatoes
  8.1 IMDB ( Internet Movie Database )
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Pål
  Torstein
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |



Anmeldelsen:

Filmhistoriens første Film-Noir

Publisert: [ 7. Mai 2016 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Ingress:

Fortekstene forteller oss at i 1539 ville Tempelridderne fra Malta sjenke en gave til Charles V av Spania. Gaven var en gylden Falk utrustet med de sjeldneste juveler fra nebb til klør. Men gaven nådde aldri frem til Charles. Galleien som fraktet denne uvurderlige gjenstanden ble plyndret av pirater. Sidne har skjebnen til Malteserfalken vært et mysterium til dags dato...

Anmeldelse:

Filmen åpner i det Miss Wonderly ankommer kontoret til privatetterforsker Sam Spade. Hun prøver å finne sin søster og tror søsteren har rømt hjemmefra sammen med en mann ved navn Floyd Thursby til San Francisco. De tror ikke helt på historien hennes, men hun betaler noen hundre dollar og de tror på pengene hennes. Like etter blir Sams kollega, Miles Archer, skutt og like etter også Thursby. Hva er på ferde?

Det blir også litt intriger når det viser seg at Sam har hatt et forhold til avdøde Miles kone. Sam blir da dypere engasjert i de to mordsakene som han mistenker har noe med hverandre å gjøre. Det viser seg raskt at ikke alle er den de har gitt seg ut for å være. Sam blir også mistenkt av politiet for å ha drept Thursby. Videre forsøker Sam å finne ut hva som egentlig er på ferde. Det gjør at han rotes inn i et kappløp om finne den verdifulle falken, som alle går over lik for å slå klørne i.

Jeg fikk tips om at dette var en film jeg burde se av en internettvenn. Skulle egentlig se filmen i julen, men ble syk, så måtte utsette prosjektet og glemte det bort, før jeg tok opp tråden igjen nå. Det er virkelig digg å se filmer man ikke vet noen som helst ting om på forhånd.

Regien er ved John Huston som her gjør sin debutfilm. Han er kjent for andre klassiske filmer som ‘The Bible: In the Beginning...’ og ‘Chinatown’ med Jack Nicholson. Med ‘Malteserfalken’ har Huston skapt en virkelig klassiker som han også har pennført det smidige manuset til. Filmen krever høy konsentrasjon, men filmen er ikke overkomplisert i dialogen eller infoen som man fores med. Det er få rollefigurer å bry seg om i filmen. Med andre ord er det mange sleipe skurker, og selv hovedpersonen fremstår ikke alltid som en helt. Alt fungerer dog likevel fordi det likker en solid kriminalhistorie i bunn.

Humphrey Bogart er et perfekt rollevalg som detektiven Sam Spade. Han ser virkelig ut som en verdensvant herre og ser virkelig stilfull ut i sin mørke ‘trench coat’ med sin galante dress under. Han stjeler virkelig showet i denne filmen og er omtrent med i hver eneste scene i hele filmen. Rollefiguren er også ganske kult utformet som en uberegnelig men skarp detektiv. De andre rollefigurene er ikke like velspilt, men gjør jobben sin og får Bogart til å virkelig skinne.

Bildene er i svart-hvitt i denne flotte filmen fra 1941. Alt er klassisk gjennomført når det gjelder lyssetting og kameraføring. Man merker at dette er en flott flott filmproduksjon med svært god lyd for sin tid. Filmhåndverket er bra med stødig fotoarbeidet. Det er passe variasjon i kameravinkler, en masse fiffige klipp og en kreativ måte å fortelle historien på. Filmen ble kåret til en av av forrige århundres aller beste filmer av American Film Institute.

Konklusjon
Filmen begynner som litt av et mysterium. Det er vanskelig å finne ut av hva som virkelig foregår i begynnelsen. Vi får en skikkelig kul mørk detektivhistorie i god gammeldags stil. Filmen skriver seg faktisk inn i filmhistorien som den første filmen i Film-Noir-sjangeren. Det er meget spennende mot slutten. Mysteriumet blir ikke løst før helt på tampen som i en typisk Agatha Christie-krimsak. Og selvsagt blir det mange overraskelser underveis. Det gjør at det ikke er like lett å se hele veien hvor dette vil ta veien, selv om det er mulig å gjette utfallet om man er litt skarp. Når det gjelder dommen over filmen, er dette en meget solid film i alle ledd. Filmen falt også bra i smak hos meg og derfor liker jeg å premiere filmen med en svak sekser på terningen for en vellykket, klassisk produksjon for sin tid.

Filmkikk.no © Filmkikk 2024

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)