Film: Die Blechtrommel (1979)
Aldersgrense: 18 år
Kategori: Drama
Land: Tyskland, Frankrike, Polen, Jugoslavia
Regi: Volker Schlöndorff
Spilletid: 142 min
Mediarating: 4.6 av 6
Keyword:
2 verdenskrig, Bok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (21 kritikker)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Særdeles potent, morsomt og absurd filmverk fra gylne tider
Publisert: [ 25. Juni 2022 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Denne filmen handler, som tittelen antyder, om en spesiell blikktromme som en gutt får i gave og sitt forhold til denne trommen. Han liker å tromme på sin blikktromme som han blir lovet ved fødselen at han skal få når han blir tre år gammel. Og når han får blikktrommen sin ønsker han ikke å adskilles fra den på noe vis. Og om noen prøver å ta den fra ham skriker han så høyt at alt glass sprekker og knuser. Han trommer til alt som skjer i livet, også på skolen. Trommen hans blir selve livet og alt han fokuserer på. Trommen blir også en metafor på livet hans. Han slutter å vokse på tvang og blir ikke eldre, fordi han konsentrerer seg så mye om trommen… |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Filmen har en artig måte å fortelle historien på. Det hele ser nesten litt stumfilmaktig ut i måten den utformer det fysiske skuespillet på. Noe er litt slap stick og med rask film. Jeg får litt assosiasjoner til Buster Keaton i måten å bygge opp filmen på tidvis. I alle fall i starten. Scenen når babyen ligger i magen og venter på å komme ut er kul. Og alt blir fortalt fra babyens ståsted og han legger merke til alt. Regien er ved den tyske mesterregissøren Volker Schlöndorff. Han har laget en sær og herlig ekstrem film. Bildet er veldig forseggjort med flotte komposisjoner i solid europeisk stil som får meg litt til å tenke på de store europeiske mesterne på fargefilmens storhetstid. Liker måten filmen er fortalt på med en god del variasjon i både humor, historie, kule rollefigurer og samt skifte av tid rundt den lille gutten i front. Dette blir på mange måter litt mytisk å så måte. Skuespillet er også ganske bra skrudd til og passer som hånd i hanske sammen med resten av filmen. Humoren i filmen er veldig herlig og kommer i herlige observasjoner fra gutten i filmen som er ganske veslevoksen av seg. Synes dette tidvis minner litt om Astrid Lindgrenfilmer i måten filmen er fortalt på og atmosfærisk også i det landskapet, men litt mer voksent fortalt som en mer allment filmverk som fenger en hver filmelsker som legger sin elsk på de store klassikerne. Og dette er mye i samme ånden som en slags tysk versjon av Emil i lønneberget. Det er noe rart å få en gutt som ikke endrer seg over mange tiår og bare trommer og skriker. Han oppfører seg ganske tilbakestående, men er egentlig veldig smart og har mange skarpe blikk på livet rundt seg. Det er litt rart med Nazisttiden i filmen som virker noe forstyrrende for fortellingen, men som også gir det hele litt krydder med både symbolikk og alvor i bunn om en absurd tid. Øynene til gutten er noe som stikker seg ut i filmen og de sier ofte mye i seg selv. Vi ser både de voksnes verden og gutten som driver på med sitt og ikke vil være en del av det rundt ham og bare kommuniserer med trommen og de han føler er lik han selv i høyde. Dette er en ganske underfundig og spesiell film med flere lag i seg som du husker godt å ha sett. Gutten er svært uttrykksfull med et fjes og noen øyne som etser seg inn på netthinnen din. Det er interessant å se tidene forandre seg men ikke gutten. Vi får se Tyskland endre helt karakter etter hvert som det går mot andre verdenskrig. Oskar er litt av en luring. Han kaster seg over Maria som er 16 år gammel, selv om Oskar ser ut som han er 10 år. Han er fysisk med henne, selv om disse scenene i dag er litt kontroversielle og kan nesten oppleves som barnesex. Konklusjon |