|
Film: Gåten Ragnarok (2013)
Aldersgrense: 11 år
Kategori:
Land: Norge
Regi: Mikkel Brænne Sandemose
Spilletid: 96 min
Datoer:
| 2013-10-04 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
4.5 av 6Keyword:
Bjørn Sundquist
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (38 kritikker)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
Solid actioneventyr for hele familien
Publisert: [ 2. Oktober 2013 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: Arkeologen Sigurd Svendsen har viet hele sitt liv til de 1000 år gamle mysteriene fra Osebergskipets gravkammer. En dag finner han spor som peker mot den største myten av dem alle, gåten om Ragnarok. Sigurd blir besatt av tanken om at Oseberggraven skjuler svaret på opphavet til historien om vår egen undergang. Sammen med sine to barn og to kolleger reiser han til Finnmark hvor noen spor leder dem til et sted dypt inn i Ingen-Mannsland. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Mikkel B. Sandemose har regien på dette eventyret av sjelden rase her til lands. Som en tydelig inspirert eventyrfilm av Indiana Jones, Jurassic Park og i Steven Spielbergs fortellerånd, fortelles denne historien med både overskudd, sjarm og spenning. Sandemoses forrige film i ”Fritt Vilt 3” var også mye basert på den norske naturen, noe som i fin grad også gjenspeiles i flotte naturbilder, oversiktsbilder og helikoptersveip over store norske fjell og skoger. Tonen blir altså satt for dette moderne eventyret som har røtter tilbake til Vikingetiden og altså Osebergskipets mysterium. En lang og god oppbyggende førstedel spikrer et greit premiss for den videre handlingen. Det er likevel ikke langt ut i filmen at man merker at man har med et tradisjonelt american-style-aktig narrativ å gjøre. Slik sett er utviklingen lett å lese, gjerne klisjéfylt om man vil, inkludert karikerte og kjente karaktertyper. Likevel får man tro dette skaper seerglede både hos barn og voksne, nettopp fordi man kjenner igjen dette eventyrformatet fra tidligere (amerikanske) stødige og gode underholdningsfilmer. Et knippe kjente fjes spiller gjengen som legger ut på skogstur for å se om de finner noe spennende. Ledet an av Pål Sverre Hagen, følger Nicolai Cleve Broch, Bjørn Sundquist og svenske Sofia Helin (fra ”Broen”) og to barn. Som eventyr- og spenningsfilm må ”Gåten Ragnarok” sies å være ganske vellykket og effektiv. Det er selvsagt et begrenset budsjett som er brukt og fordelt utover historien, med spesialefekter rundt en viss sjøorm som tydeligste eksempel. Utover dette er det flere direkte gode actionsekvenser som det dirrer av og som oser energi, noe som utvilsomt vil smitte over på seerne. Videre er det naturlig å tro at nettopp de yngre seerne vil finne den lange oppbygningen og også mysteriet i seg selv som et spennende og fascinerende skue. Sagt på en annen måte så virker det som at regissør Sandemose har klart å få mye bra og stødig utav begrensede midler og settinger. Når spenning og helt sentrale klimaksscener så blir dratt ut og spart til sist, ja da har man en god fordeling. Spørsmålet blir om dette likevel ikke kan bli i minste laget, både for et voksnere publikum eller for et mer Hollywood-vandt folk for den saks skyld. ”Gåten Ragnarok” har blitt en velfungerende spenningsfilm for familien, hvor et kjent grep rundt format, forventninger og univers på ingen måte er nytt fra hva man har sett tidligere, men som derfor også skaper forventinger og heller ikke gjør skam på dem. Velregissert og svingende kameraføring gjør at eventyret funker, samtidig som at mysteriet drøyes fornuftig ut til slutt. Noe ny oppfinning av genren er dette ikke, men en god kopi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||