Anmeldelse av Her er Harold - Film (2014)
Keyword: Bok

Her er Harold
  Heftig
| |

Lun og vittig sær historie

Publisert: [ 30. Oktober 2014 ]

Den fallerte møbelhandleren Harold Lunde bestemmer seg for å kjøre til Sverige for å kidnappe IKEA-gründer Ingvar Kamprad. IKEA har nemlig åpnet sin største avdeling i Norden rett ved siden av hans møbelbutikk, og nedleggelsen er uunngåelig. Harold mister både hus og jobb, og fortvilelsen stiger i ham. I sin gamle Saab, setter Harold derfor kursen mot Sverige.

Her møter han på den 16 år gamle ensomme Ebba, ei jente som har rømt hjemmefra. Slik skapes flere både vittige og smått rørende episoder når det for Bjørn Sundquist i rollen som Harold ikke akkurat går helt etter planen. Regissør Gunnar Vikene har noe nærmest Bent Hamersk over seg, for både et behagelig tempo, klare bilder og utsnitt, samt den varme, lune vittige humoren kan være likhetstrekk med Hamer som regissør. Fra før har Vikene laget ungdomsfilmer som ”Trigger” og ”Vegas”.

Denne ganske så mye mer voksne ”Her er Harold” virker å treffe sitt publikum og aldersmål ganske så godt. Det brukes en lang og god forhistorie for å vise Harolds liv og levne, før han nærmest rett og slett ikke har stort annet å gjøre enn å ta hevn siden han mister alt. De etter hvert tilkommende linjene med nye karakterer i sønnen hans, Ebba og Kamprad, fungerer videre godt som både interessante og underholdende grep, mye fordi det serveres menneskelighet på flere måter her, ting man lett kan både kjenne seg igjen i og relatere seg til. Også en uforutsigbarhet i den narrative fremgangen er med på å skape dette underholdende preget.

Som rolig, vittig og humrende smart dramakomedie funker ”Her er Harold” utmerket. Noe stort utover dette virker ikke filmen verken å akte eller forsøke å være, noe som er helt greit all den tid regi, uttrykk, tone og varme funker så bra som dette. Bjørn Sundquist passer dessuten jo perfekt som en slik surmaga og bitter, men under huden fornuftig og klok kar som Harold da også er, en kar som havner i smått utrolig situasjoner både her og der.