Anmeldelse av Sils Maria - Film (2014)
Keyword: Midtlivskrise

Sils Maria
  Flickchickcanada.blogspot.no
| |

Solid og godt meta-drama

Publisert: [ 19. Februar 2015 ]

Da hun var 18 år hadde Maria Enders sitt store gjennombrudd som skuespiller. Nå, i en alder av det dobbelte, blir Maria igjen bedt om å spille dette stykket, bare denne gang som den andre motrollen til den hun hadde som ung, i den 40 år gamle Helena.

Klassiske meta-elementer i filmen gjør den både underholdende, smart og interessant. Det er for eksempel morsomt at det er nettopp Juliette Binoche og Kristen Stewart i hovedrollene, to fra før av selv kjente Hollywood-skuespillere som drøfter både bransjen, skuespilleryrket, slitet, hatet og andre elementer ved denne livsstilen, hvordan det er å være kjendis, versus det å være mer tilbaketrukket, alternativ og skjermet fra alt og alle andre. Likhetene mellom Binoche/Stewart og deres roller som Maria og assistenten Valentine er tidvis finurlig lik og smart gjort. Samtidig skal Maria nå spille mot en av dagens Hollywoodstjerner i Jo-Ann Ellis (Cloë Grace Moretz), noe som virkelig setter hennes skepsis og tanker i spinn, hvorvidt hun vil spille denne motsatte rollen som eldre ”gått ut på dato”-kvinne, eller ikke.

Her oppstår videre såpass mye fascinerende i karakterene, handling og tematikk at om man setter pris på godt drama, skrevet som spilt, ja så vil ”Sils Maria” tilby god underholdning. Som seer er det lett å like måten man blir dratt med inn i karakterene og deres historier på, man sitter nemlig ikke passiv men blir sugd inn med tankevekkende sider her som gjør at man både henger med og gjør opp sine egne tanker rundt mye. Dette krever sin manusforfatter, skuespiller og regissør for å få til, noe denne filmen absolutt klarer.

Hovedrollene av Binoche og Stewart passer videre interessant nok veldig godt og er selvsagt også gjennomtenkt i så måte. Det er behagelig og godt å se disse kjente ansiktene i svært naturskjønne og mer rolige omstendigheter i Sveits og alpene. Slik får deres karakterer akkurat den avstanden til mye som drøftes og direkte og indirekte tas opp her, samtidig som at det er godt å se Stewart i en slik ”seriøs” rolle, noe hun også gjør godt.

I likhet med en av årets store Oscar-favoritter i ”Birdman”, gir også ”Sils Maria” denne fascinerende måten å portrettere et yrke, liv og arbeid på, samt at tematikken rundt det å eldes også er medrivende og hvor karakterene nærmest smelter over i hverandre, inkludert dem som er skrevet for dette dramastykket og skuespillet. Strålende skuespill er med på å gjøre dette både troverdig og oppslukende, smakfullt dypt og lagvis gjort, uten at det føles overdrevet og melodramatisk. Slik som dette skal godt drama være!