Anmeldelse av Far from Men - Film (2014)
| 2015-08-15 | Festival: Den norske filmfestivalen | Norge |
| 2015-11-20 | Kinopremiere | Norge |

Far from Men
| |

Velbalansert humant krigsportrett

Publisert: [ 19. November 2015 ]

Krigen i Algerie, 1954. Den idealistiske fransklæreren Daru blir beordret til å eskortere en fange anklaget for mord til nærmeste fengsel. Daru blir imidlertid i tvil om flere ting, og deres lange og utfordrende tur over fjellene og ørkenen resulterer i at de knytter uventede og sterke bånd.

Dette relativt lille, rolige og enkle menneskedramaet skildrer båndene som knyttes mellom Daru og fangen, satt til et barskt og røft landskap, i en like barsk tid under krigen. Men, her er det likevel menneskelige myke sider som humanisme, nestekjærlighet og pur, ren menneskelig medlidenhet, i en skarp kontrast som skaper en svært vakker og nydelig film.

Viggo Mortensen spiller, som vanlig, glimrende sterkt og troverdig rollen som den omtenksomme og fornuftige forbildet av et menneske i Daru. Han blir som en hovedrolle og midtelement mellom de krigførende karakterene og ofrene, representert med fangen han velger å beskytte. Innad i denne historien, utviklingen og manus får vi så mye klokt, fornuftig og rørende at hele filmen slik blomstrer av både håp, viktig moral og ikke minst får deg til å tenke i kinosetet. La gå at filmen rent narrativt og filmatisk er begrenset rent underholdningsmessig, for dette er altså en saktegående og rolig affære. Tematikken passer likevel svært godt inn i denne lavmælte og rene regien til regissør David Oelhoffen.

”Far from Men” blir spesielt i disse flyktning- og terrortider ekstra påfallende, viktig og sterk. Filmen ble nominert til Gulløven i Venezia i fjor og er trolig en av skuespiller Mortensens beste prestasjoner til nå. Hans enkle skuespill, men likevel kraftfulle troverdige tilstedeværelse gjør seg svært godt på skjermen, og ikke minst i denne menneskelige karakteren.

Hele historien er så konsentrert og velbalansert i sin utvikling at man blir grepet av denne enkelheten, ærligheten og råheten i den og landskapet som skildres. Dette er et nydelig og kraftfullt portrett av både oss mennesker, krig, jævelskap og båndene mellom dette, på flere måter. Langt i fra en film for alle, og at den kinodistribueres er både rart og hjertelig velkomment på en og samme gang, for dette er svært smalt, men også ekstremt vidtstrekkende, igjen fascinerende på en og samme gang.