Anmeldelse av He Named Me Malala - Dokumentar (2015)
| 2015-12-11 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.8 av 6

He Named Me Malala
| |

Ubestridelig slagkraft

Publisert: [ 10. Desember 2015 ]

Den unge jenten Malala Yousafzai ble verdenskjent da hun overlevde drapsforsøk fra Taliban og fortsatte sin kamp og engasjement for jenters rettigheter. Vi får her et innblikk i hennes liv fra hendelsene i forkant av angrepet til hennes liv i dag.

Det er lite tvil om at Malala og hennes historie både er enormt kraftfull, sterk og rørende, på flere måter. I regi av Davis Guggenheim, som står bak andre sterke dokumentarer som ”An Inconvinient truth” og ”Waiting for ”Superman””, får vi skildret Malala som både den vi kjenner henne som fra media, samt som en helt vanlig skolejente. Malala filmes og blir fulgt i hjemmet sitt i England, med sine to yngre brødre, sin far og mor, og det er både morsomt og herlig å se henne som nettopp en vanlig jente.

På den annen side så iblandes stadige hopp i tid mellom hennes forhistorie hjemme i Pakistan, mye her skildret med fortellerstemme og tegnefilm/animasjon som illustrasjon. Denne variasjonen av hopp i tid og rom føles aldri så skiftende at det blir rotete, nei mer engasjerende og drivende for filmen som fortelling. Og overvære Malalas engasjement, vise ord, handlinger og helt grunnleggende gode sider som menneske er noe av filmens sterkeste kort. Også hele hennes familie fremstår som en hjertens herlig gjeng, noe som virkelig sjarmerer.

Skulle man ønsket seg noe mer i dette portrettet, ja så skulle det kanskje vært enda mer dykking ned i hva motstanden til Malala og det hun står for og har blitt symbol på, består i. Vi forstår de helt klare og åpenlyse sidene selvsagt, som viktigheten av å slippe til jenter på skolen og gi dem utdanning, og så videre, men bildet av historien om Malala preges ørlite grann for mye av en sukkersøt stil og tone til at den som dokumentar virkelig ryster og river.

Alt i alt er dette dog litt småpirk, for til slutt står filmen igjen med en historie, moral og en følelsesmessig reise som virkelig slår godt i både hjertet og hodet! Malala fremstilles og føles nærmest selv som en Jesus av vår tid her på jorden, og slagkraften i henne, hennes historie og budskapet i filmen, er upåklagelig råsterkt! Dette er en film og en historie som burde være obligatorisk å se for alle og enhver, og med veteran Thomas Newman som musikkpålegger så er det ikke vanskelig å bli berørt av dette greiene her.