|
Film: Thelma (2017)
Aldersgrense: 12 år
Kategori: Sci-Fi, Thriller, Grøsser, Romantikk
Land: Norge, Frankrike, Sverige, Danmark
Regi: Joachim Trier
Spilletid: 116 min
Datoer:
| 2017-09-15 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
4.6 av 6Keyword:
Joachim Trier
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (67 kritikker)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
Spiller på flere svært vellykkede strenger samtidig
Publisert: [ 14. September 2017 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: Thelma flytter alene til Oslo for å studere. Hun reiser fra sin religiøse familie på Vestlandet og tar slik et stort steg i retning av å bli voksen og selvstendig. I Oslo treffer hun medstudenten Anja og de to blir tiltrukket av hverandre på mystisk vis. Thelma blir etter hvert overveldet av nye og ukjente følelser og får samtidig uforklarlige anfall. Skremmende og overnaturlige krefter presser seg frem, etterfulgt av at Anja forsvinner sporløst… |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Joachim Triers siste film har allerede rukket å vunnet kritikerprisen i Haugesund og gjort seg bemerket internasjonalt. Norges Oscar-bidrag til neste år er den også, og om sistnevnte jury faller for Thelma, ja så er det trolig grunnet flere faktorer. Det er til slutt i helheten at filmen imponerer, i måten Trier syr sammen en komplekst tematisk historie, hvor Harbo i sentrum gjør en uforglemmelig innsats! Den religiøse faren hennes (Henrik Rafaelsen) sier i en scene at Thelma ikke må miste kontakten med den hun er, samtidig som Thelma ironisk nok også prøver å finne seg selv, sitt virkelige jeg. Dette får stå som illustrerende for mye av paradokset ved å bli voksen og finne ut av hvem man egentlig er og vil være. Det er en prosess som sjeldent eller aldri innen norsk film er skildret så bredt, godt og dypt som i Thelma. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||