Film: Hjemsøkt (2017)
Kategori: Grøsser, Thriller
Land: Norge
Regi: Carl Christian Raabe
Spilletid: 71 min
Datoer:
| 2017-11-24 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.8 av 6
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (19 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Macody Lund hever opplevelsen i pen og kald spenningsfilm
Publisert: [ 23. November 2017 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Når faren til Cathrine dør, arver hun det gamle familiegodset. Alene reiser hun til barndomsstedet for å kikke over huset, med et raskt salg av eiendommen i tankene. Litt etter litt aner hun at huset imidlertid bærer på mørke hemmeligheter, og hun skal bli værende der lengre enn først antatt… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Regidebutant Carl Christian Raabe har laget en stram, pen og tidvis stemningsfull film som føles å falle litt mellom to stoler. I rollen som Cathrine står Synnøve Macody Lund, tidligere sett i Hodejegerne (2011) og serier som Frikjent (2015) og Black Widows (2016). Lund er kanskje filmens sterkeste kort der hun oppviser fine balanseevner i sitt skuespill, spesielt i ansiktsmimikkens små nyanser.
Manus er ved forfatter Maja Lunde og hun har tydeligvis kost seg i prosessen, for mot slutten kommer en twist som for så vidt ikke er supervanskelig å se komme, men som likevel gir filmen den lille ekstra energien historien sårt trenger mot sitt klimaks.
Filmen er dessuten overtydelig. Alt skal vises, om ikke på forhånd, så like etter. Typisk som på slutten, hvor ting vi aner og har skjønt for lengst også blir penslet ut med konkrete overflødige bilder og tileggsscener man kunne spart seg for. Det er i historiens menneskelige drama, dens utforskning av psyke og hukommelse at manus føles mest interessant. Enkelte innslag av vold mot barn er lite trivelig som sådan, men tilfører filmen en viktig og sterk energi. Noe voldsomt engasjerende blir Hjemsøkt likevel ikke, verken som grøsser eller menneskedrama. Her er det lite man ikke har sett før, og de helt store enkeltscenene er dessverre helt fraværende. Tilbake står derfor en litt for anonym og lett forglemmelig skrekkfilm som funker helt greit mens det står på, men that’s it. |