| Logo
Anmeldelse av Coco - Film (2017)
Film: Coco (2017)
Kategori: Animasjon, Familie
Land: USA
Regi: Lee Unkrich
Spilletid: 104 min
Datoer:
| 2018-02-02 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 5 av 6
Keyword: Pixar

Andre kritikkratinger fra media:
Coco
  Kinomagasinet ( KinoMagasinet )
  RogerEbert.com
  Aisle Seat
  Avoir-alire.com
  Radio Times
  Aftonbladet
  Filmeye.se
  Kulturbloggen.com
  Moviezine.se
  Krismunthe.wordpress.com
  Wegotthiscovered.com
  Cinemagazine.nl
  h-a.no ( Hamar Arbeiderblad )
  Filmfront
  NRK P3 - Filmpolitiet
  Berlingske Tidene ( Berlingske.dk )
  Outnow.ch
  Aftenposten
  BT ( Bergens Tidene )
  VG ( Verdens Gang )
  Cinemazone
  B.T. (Danmark)
  Svenska Dagbladet ( Svd.se )
  Barnevakten.no
  Jyllands-Posten
  Politiken ( Politiken (Danmark) )
  Qwipster.net
  Thrillmesoftly.com
  Commonsensemedia.org
  Joblo.com
  Filmdagbok.no
  GeekNinjas.se
  Filmtopp.se
  P1 Kulturnytt (Sverige)
  SR P4
  slantmagazine.com
  Filmstarts.de
  FilmMagasinet
  Moovy.dk
  Ekko ( Filmmagasinet Ekko )
  Skont Productions (Youtube)
  Filmfrosk (Youtube)
  Dagens nyheter
Andre filmdatabaser
  8.7 IMDB ( Internet Movie Database )
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Oliver
  Kris
  Torstein
  Tore
  Marius
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |



Anmeldelsen:

Fargesprakende og fyldig animasjon!

Publisert: [ 1. Februar 2018 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås

Ingress:

Unge Miguel drømmer så veldig om å bli en dyktig musiker, akkurat som sitt store idol i Ernesto de la Cruz. Familien hans har imidlertid gjennom generasjoner hatt et forbud mot musikk, noe som stikker kjepper i hjulene for Miquels drømmer. Men så ender gutten en dag etter et uhell opp i det fantastiske ”De dødes land’, hvor han møter på avdøde slektninger…

Anmeldelse:

Kanskje ikke den mest velkjente handlingen fra verken Disney eller Pixar dette, men sammen har de med Coco laget en strålende vakker, enormt fyldig og på nippet til overlegen fulltreffer av en animasjon.

Her er det familielivet, meksikanske tradisjoner og musikkens uendelige kraft som hylles, og det på flere plan og herlige varierte måter. Det er lett å bli revet med av denne fantastiske animasjonen. Her slår den enorme og innholdsrike fargepaletten imot deg, mens detaljnivået og animasjonen for øvrig er så bra som man kan forvente anno 2018.


Det er med andre ord en fyldighet her, også innen tematikken og i de flersidige karakterene, som til sammen gjør Coco til en ypperlig animasjon på nærmest alle mulig måter.

Skal man likevel være litt surmaga, og det bør man, særlig overfor filmer som er så klart rettet mot barn, kan man nesten hevde at Coco nærmest er for fin, for ”perfekt”, og i pur Disney-ånd: for snill.


For, selv om man imponerende og gledelig nok tar for seg tyngre elementer som døden, familiekrangel, og liknende, ja så føles det ørlite for snilt Dinsey-aktig. Greit nok at giganten i dag er i samme selskap som Pixar, men sistnevntes unikhet i nettopp en liten smart brodd (se f.eks på Inside Out, (2015)), savnes ørlite oppi alt det vakre og pene.

Musikken står selvsagt også sentralt her, og her savnes kanskje også et par mer fengende låter, selv om hovedtemaet i Oscar-nominerte ”Remember Me” er veldig fint og varmt. Humoren er også tilstede, men personlig skulle man sett enda mer festligheter, kanskje særlig blant bikarakterene.

Men bevares… det er også mye modig her. Tematikken rundt døden og det eventuelle livet etter den, er et godt skritt i retning virkeligheten, mer enn det klassiske naive prinsesseeventyret vi har sett så alt for mange ganger, i ulike versjoner.

Moderne animasjon bør og skal formidle virkeligheten mer slik, hvis ikke går man bakover i tid. At det likevel er tid og rom for å leve seg inn i eventyret og drømme seg bort, er en like stor selvfølge oppi det hele.

Golden Globe-vinneren Coco er et feiende og fengende flott produkt som ikke overraskende også er spådd å vinne sin Oscar-pris i ’beste animasjon’-kategorien. Med storparten av handlingen lagt til dødsriket, er filmen likevel ikke for skummel, selv for små barn. Ikke siden Tim Burtons Corpse Bride (2005) har dessuten døden vært så morsom og fargerikt gjengitt, og ikke siden Pixars UP (2009) har man blitt så rørt og emosjonell av en animasjonsfilm!

Det er denne summen av fylde og lag, fengende visuell og musikalsk underholdning, som gjør at Coco garantert vil gå rett hjem hos både små og store, og det vel fortjent!

Filmkikk.no © Filmkikk 2024

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)