Film: Utøya 22. juli (2018)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Drama, Thriller
Land: Norge
Regi: Erik Poppe
Spilletid: 90 min
Datoer:
| 2018-03-09 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.8 av 6
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serie: 22 Juli | Generasjon Utøya (2021) | 22. juli (2020) | Utøya 22. juli (2018) | 22 July (2018) | Rekonstruksjon Utøya (2018) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (48 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Imponerende og diskutabel; som et slag i magen.
Publisert: [ 7. Mars 2018 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Historien om Utøya den 22.juli 2011 er basert på vitnebeskrivelser og kjente fakta. Samtidig er filmen utformet i tett dialog med flere av de overlevende, men hvor karakterer og enkelthendelser er oppdiktet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Manus er skrevet av Siv Rajendram og Anna Bache-Wiig (som også står bak dramaserien Frikjent), mens Erik Poppe (Kongens nei) igjen står for regien i skildringen av en av norgeshistoriens verste hendelser. Kaja er på Utøya sammen med vennene sine og lillesøstera, og det er i gjennom hennes øyne vi ser hvordan det hele kunne ha foregått for de involverte. Terroristen selv vises kun på avstand, et par ganger og i et par sekund, resten er viet ungdommen, og kamera forlater aldri Kaja disse 72 minuttene. For det første er filmen altså tatt opp non-stop, uten pauser og klipp (pluss flere ganger over flere dager), noe som stiller store og slitsomme utfordringer for en ung og uerfaren skuespiller. Alt skal sitte, hele tiden, og det gjør det også øyensynlig stort sett. For det andre oppviser hun en troverdighet og realistisk balansert tilnærming i ulike situasjoner som gjør at vi tror på alt hun foretar seg. Ja, det er nesten som man føler at skuespill får en ny mening i denne særs sterke historien og sammenhengen. Også det øvrige karaktergalleriet er spilt av unge ukjente fjes, noe som er helt avgjørende for filmens troverdighet og tyngde. Prestasjonene her er varierende, men tidvis sterke og slående. Her får vi blant andre den lille gutten i knallgul regnjakke som sitter paralysert og lammet, de skadede og sårede ungdommene, samt de mer handlingsdrevne i blant dem. Det er ingen av oss som vet hvordan man selv ville reagert i deres ståsted, noe filmen tydelig og imponerende også variert skildrer. Det har blitt stilt spørsmål rundt hvorfor denne filmen er laget, om det er for tidlig, og så videre. Når den nå først er her, føles Poppes tilnærming både imponerende troverdig, ja nærmest dokumentarisk i sitt uttrykk, uten musikk, uten klipp og kun med et kamera som påheng. Enkelte ganger dras vi ut av ”fiksjonen” siden kameramannen nærmest snubler rundt etter Kaja og de andre, men siden filmen er tatt opp i én tagning, er det jo forståelig at ikke alt er perfeksjon rent filmteknisk heller. Det som er sikkert og visst er at smellene fra skytevåpenet slår oss som knytteneveslag i magen, hver gang det smeller! Det gjør fysisk vondt og man slipper ikke unna, før det altså har gått 72 minutter. Man kan alltids spørre seg selv om filmen er for lite kritisk dog. Etter hvert uttaler ungdommene ting vi andre har tenkt hundre ganger før, som ”hvorfor kommer det ingen og hjelper oss?!”. Uansett hva man skulle mene og tenke om filmatiseringen, er Utøya 22.juli en film som er teknisk imponerende laget, med bilder, lyd og stemninger som knytter seg nært opp mot det dokumentarisk råe og nakne ubehagelige. |