Anmeldelse av Cold Courage - Tv-serie (2020)
Regi:
Spilletid: 0 min

Cold Courage
| |

Spennende nettverk i Londons sidegater.

Publisert: [ 1. Mai 2020 ]

To nordiske kvinner i Mari og Lia møter hverandre under mystiske omstendigheter når et mord inntreffer i London. Lia er en blyg grafiker på flukt fra en stalker, mens Mari leder en hemmelig gruppe som kjemper for vanskeligstilte personer i samfunnet. Hennes og gruppens hovedmål er å stoppe den høyreekstremistiske politikeren Arthur Friends vei til makten, og i Lia finner hun sin perfekte infiltratør til Friends politiske kampanje.

Cold Courage baserer seg på den finske forfatteren Pekka Hiltunens noveller og har diverse småkjente navn i stallen sin. Sofia Pekkari spiller hovedkarakteren Lia som har flere problemer på si, blant annet en ekskjæreste som forfølger henne, samt en venninne som plutselig forsvinner i Londons undergrunnsmiljø. Samtidig forsøker hun å tjene til livets opphold som grafiker, når hun en dag plutselig altså støter borti Mari som gir henne en helt spesiell jobb.

Som serie går dette i mer eller mindre klassiske thrillerelementer og grep hvor de to første episodene etablerer hoved- og bikarakterer på en fin og spennende måte, mens plottet raskt engasjerer og fascinerer godt.

Tematikken rundt det politiske og høyreekstreme i det europeiske og britiske samfunnet er (dessverre) ganske passende for vår tid, mens de mer private anliggendene og problemene fyller ut handlingen med flere sidedigresjoner og avstikkere. Her føles ting litt vel konstruert og tilpasset, men samtidig er det lett å la seg rive med og sluke slikt, tross alt.

Skuespillerne føles veldig godt castet, og Pekkari og Pihla Viitala (Mari) står seg godt opp i mot hverandre som et bittelitt annerledes hovedpar til en slik ”sett den før-serie” å være. Manus bærer ellers et nokså tydelig preg av å være politisk korrekt, hvor en haug med hvite stygge menn skal tas for all dritten de begår. En stor virkelighetsnær sannhet i dette, selvsagt, men noe voldsomt innovativt føles det dog ikke som.

Cold Courage har sin styrke og grunnkvalitet i hovedkarakterenes personligheter, skuespill og at man trekkes fort inn mot dem i sentrum. Dette er en klassisk kvalitet som også denne serien fort greier å etablere rundt seg selv, og etter to episoder med disse konspirasjonene, dramaet og broddene i London, er dette en serien man lett vil følge videre også, med muligheter for enda mer tettpakket spenning og engasjement utover i sesongen.

(Cold Courage har premiere på Viaplay søndag 3.mai og består av 8 episoder. Anmeldelsen er basert på de to første episodene.)