![]() |
Film: The Painted Bird (2019)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Krig, Biografi, Drama
Land: Tsjekkia, Slovakia, Ukraina
Regi: Václav Marhoul
Spilletid: 162 min
Datoer:
| 2020-10-16 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (22 kritikker)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Tenderer filmatiske grenser man aldri før har sett!
Publisert: [ 15. Oktober 2020 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: En ung gutt med navn Joska blir sendt ut på landsbygda av sine foreldre for å bo hos bestemoren sin. Rundt ham herjer den andre verdenskrig, og i et ikke navngitt sted i Øst-Europa, må Joska etter hvert klare seg helt alene da bestemoren dør. På sin ferd igjennom landskapet møter han på enkeltpersoner, familier eller grupperinger som i varierende grad ”tar seg av” ham. Joska ferdes nemlig i en verden styrt av hat, frykt og vold, og hvor hverdagen er en stadig kamp for å overleve i et hensynsløst samfunn. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Og når man nesten trodde man hadde sett alt av fæl film i livet, så kommer The Painted Bird. Den tsjekkiske regissøren Václav Marhoul premierte med filmen under fjorårets filmfestival i Venezia og vakte umiddelbar oppsikt. Kanskje ikke så rart, for The Painted Bird er såpass kontroversiell at man garantert aldri har sett makan til film. Filmen er med andre ord noe for de spesielt interesserte, eventuelt for dem av dere som ønsker en opplevelse for livet, noe som fort kan være langt flere riktignok. Vær da kraftig advart om at dette er en særs sterk film som viser behandling av en gutt og mennesker på måter du aldri forhåpentligvis før har sett på film. Underveis sitter man og lurer på hvordan man i alle dager har jobbet med denne unge skuespilleren, Petr Kotlár, i alt hva han gjennomgår. Det er selvsagt brukt en del stand in-skuespillere, men han må likevel ha vært med på det aller meste vi ser her. Det kan være vanskelig å finne svar på dette, ser man bort i fra mer åpenlagte overnevnte motiver. Joska går nemlig også igjennom ting, hendelser og møter mennesker som tydeligvis ville vært jævlige folk selv uten at krigen var et bakteppe. Hvorfor Marhoul også har tatt med ikkekrigsrelaterte motivasjoner forblir derfor litt uklart. Om det er for å slite ut seeren, på ”samme vis” som lille Joska, ja så klarer i hvert fall filmen dette nokså godt. Nesten hvert eneste menneske Joska kommer over, er fæle, grusomme, egoistiske og viser kun antipati. Her får vi interessant nok også se noen kjente skuespillere i små roller. Navn som Harvey Keitel, Stellan Skarsgård, Udo Kier og Julian Sands, alle en del av regissør Marhouls visjon om å gjøre denne historien nasjonløs, for slik å treffe flest mulig som har opplevd grusomheter.
|