Film: Come Play (2020)
Kategori: Grøsser, Skrekk, Thriller
Land: USA
Regi: Jacob Chase
Spilletid: 96 min
Datoer:
| 2020-12-04 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 2.6 av 6
|
||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (5 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Flerlagsgrøss for de yngre.
Publisert: [ 2. Desember 2020 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Gutten Oliver er autistisk og føler seg ensom og alene. Han har vanskeligheter med å kommunisere med klassekamerater og jevnaldrende, og bruker et taleprogram på mobilen sin til å uttrykke seg. I sin desperate søken etter nærhet og vennskap, møter Oliver på Larry, en også annerledes sjel. Larry er nemlig et mystisk vesen som kommuniserer med Oliver via hans nettbrett. Tiden som følger byr imidlertid på mang en skremmende og voldsom hendelse. |
||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Regissør Jacob Chases andre spillefilm på ti år, baseres på hans egen kortfilm Larry fra 2010. Historien om Oliver og monstervennen Larry er en film som sliter med å føles både relevant nok, nyskapende og pirrende skummel nok. Den faller liksom mellom flere filmstoler vi har sett før, samt matcher heller ikke mange av disse. Chase sin film forsøker på mye av det samme, dog med en litt annerledes tilnærming. Her står nemlig dagens teknologi kraftig i sentrum, og den skremmende skikkelsen Larry ”lever” da også igjennom det elektriske interiøret og duppedingsene folkene omgir seg med til daglig. Oliver er særlig storforbruker av slike, og som om ikke mobil og diverse pads er gnålete og oppmerksomhetssyke nok fra før av, blir de i hvert fall dette for stakkars Oliver. Som skrekkfilm bruker filmen mange lett gjenkjennelige genremarkører, som total stillhet før øredøvende jump-scares, mens hint om kommende elementer eller gjenstander får oss lett til å skjønne hva deres mening vil bli senere i historien. Som portrett av et autistisk barn oppviser dog historien en del empatiske sider rundt mobbing, ensomhet og hverdagsflukt, inkludert en moral underveis om skjermbruk som vanskelig kan motsies. Denne føles dog litt utdatert og regelrett feil, spesielt for Koronaåret 2020. Come Play er oppsummert en sånn type film som vil funke best jo mindre skrekkfilm du har sett, og da best for ungdom. For oss andre blir den mer en øvelse i å se hvor mange andre tidligere filmer den minner oss om. Riktignok en underholdningskvalitet i seg selv dette, men kanskje ikke på den positive måten man skulle ønsket. |