Anmeldelse av Alita: Battle Angel - Film (2018)

5.3 Metacritic.com
  Øyvind
| |

( - ) [2019-08-12] - Den siste cyborgen av sitt slag... av Pål

Visuelt forførende actioneventyr

Publisert: [ 18. Oktober 2019 ]

Regissør James Cameron har gjennom flere filmer servert oss fabelaktige visuelle opplevelser på vår planet, men også ute i rommet et sted. Han har tråkket opp stien for andre regissører og han har stått for noen av de mest innflytelsesrike filmene innen flere sjangere. Filmer som «Avatar» og «Terminator 2: Judgment Day» er fortsatt grensesprengende, og det var kanskje også tanken da han skrev «Alita: Battle Angel». Grunnet mangel på tid, og jobben med de 4 kommende Avatar-filmene, lot han en annen kjent regissør (Robert Rodriguez) gjøre «Alita: Battle Angel» - med stort hell.

På en søppelplass finner Dr. Dyson Iso (Christoph Waltz) en robotkropp som han tar med hjem for å fikse på. Dagen etter våkner Alita (Rosa Salazar) opp uten å huske hvem hun er og uten å huske stort om verdenen hun lever i. Etter hvert som minnene stadig kommer tilbake i små doser, finner hun ut at hun ikke er en vanlig robot, men en robot som er skapt for krig. Det kommer godt med når alle mulige onde skikkelser og skapninger er ute etter å ende livet hennes – en gang for alle.

Sci-fi/eventyr/action-filmer er alltid et stort spetakkel om det er store navn tilknyttet filmen. For «Alita: Battle Angel» var det allerede før promoteringen knyttet store forventninger til filmen grunnet navnene James Cameron og Robert Rodriguez. Etter litt variert mottakelse da filmen kom på kino, hadde ikke jeg de største forventingene. Etter at filmen begynte på rulleteksten følte jeg at dette var noe jeg likte. Meget godt. Et univers som byr på utfordringer og et utrolig stort karaktergalleri, med spesialeffekter som det virkelig lukter gull av, ble fasiten da Rodriguez lagde filmen til Cameron etter beste evne.

Dramaet og komikken ligger ikke akkurat i toppen av bunken når disse to karene skal fortelle en historie, og det synes at tyngden ligger på å servere stor underholdning. Tempoet er litt nedpå i starten, men når historien først for fot og begynner å jobbe, da synes jeg filmen er et fyrverkeri. Et lite minus er nok at den vier litt for mye tid til sporten som Alita prøver seg på i løpet av filmen. Det er filmens svakeste punkt, kanskje sammen med at jeg savner å se mer til fienden som drar i alle trådene. Vi introduseres for flere onde skikkelser, uten at noen av dem virker å være en helt uoverkommelig motstand for vår heltinne.

Og for en heltinne, da. Alita stråler og oser girl-power fra topp til tå hvor hun danser rundt til en voldsballett som virkelig slår gnister på skjermen. Karakterutviklingen er kanskje litt FOR forutsigbar, men det er måten hun kommer fra a til b som gjør dette underholdende å se på. Rodriguez ser ut til å storkose i selskap med skuespillerne og universet han etablerer for dem og rollefigurene deres, og det smitter i hvert fall av på meg. Filmen ser virkelig ut som et overskuddsprosjekt, og jeg synes at dette virkelig sparket hardt ifra. Når man får god støtte fra både lydspor og bilde, så er det liten tvil om at 4K UHD er et format som kan yte rettferdighet for en film som dette.

Filmens svakhet er nok at jeg ikke synes den utforsker universet godt nok, og selv om den legger opp til en oppfølger ville jeg heller sett at denne varte litt lenger og at den samtidig kuttet ut all sportsfokuset for heller å prioritere universet rundt. Noen små endringer og dette ville blitt en helt utrolig film! Men det er nok der James Cameron kommer på banen. Hadde Cameron selv stått bak kamera så ville nok historiefortellingen gjennom filmen vært enda «tightere» og fokuset ville (i liten, men fornuftig grad) skiftet over på det som virkelig gjelder. Uansett så er dette vel verdt en titt om du elsker visuelt forførende sci-fi eventyr.