Anmeldelse av Angry Birds filmen 2 - Film (2019)

Times (UK) ( Thetimes.co.uk )
  8.3 Rotten Tomatoes
  6.7 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Langt ifra god nok, men bittelitt bedre enn forgjengeren

Publisert: [ 2. Mars 2020 ]

Noen popkulturelle fenomener må selvsagt få liv på film også. Men ikke alle har fortjent retten til å få sin egen film, noe «Angry Birds» beviste med den første (forferdelig svake) filmen. De har faktisk klart å gå et ørlite hakk opp denne gang, men heller ikke denne gang har materialet til Angry Birds-spillene klart å kulminere i en god og verdig film. Om man ikke skrur lista så ned at den subber i gulvet, da. Da kan den vel kanskje få godkjent?

Siden vi møtte Angry Birds sist er Red (Jason Sudeikis) blitt en skikkelig legendarisk helt som alle ser opp til. Men selv om hverdagene er blitt bedre, så gir ikke grisene seg. De vil fortsatt stjele eggene til Angry Birds. Helt til den dagen hvor oppmerksomheten rettes mot en tredje øy hvor det bør ørner. Ørnene har begynt å angripe, og nå er det opp til Red for å få satt en endelig stopper for alle som ønsker å ødelegge den idylliske fugleøyen. Men denne gang får Red hjelp, og det fra særdeles uventet hold.

Den første Angry Birds-filmen var et håpløst makkverk som virket å gå helhjertet inn for å spille på suksessen fra spillene. Men tragisk nok så hadde den ikke så mye å melde, og den virket ikke å ha en ordentlig plan for å fange interessen til seerne. Animasjonen var heller ikke spesielt spennende, slik at jeg savnet noe som pirret interessen nok til at filmen ble severdig. Runde to med de «sinte» fuglene har i hvert fall litt mer kjøtt på benet, men også denne gangen synes jeg at filmen roter det til når den forsøker å fortelle en historie verdt å bruke tiden sin på.

Heldigvis så er det noen komiske øyeblikk som kanskje veier opp en smule underveis, men fakta er at filmen er veldig svak. Jeg titter febrilsk på klokken for å se om tiden har gått videre, og ender opp med å bli svært skuffet når klokken omtrent står stille. Progresjon er fremmedord og veien fra a til b for filmen er langtekkelig og kjedsommelig fra start til slutt. Det er ingen spennende figurer å bli kjent med, animasjonen er kun en brøkdel bedre og de nye bekjentskapene vi er ment å følge med iver, er absolutt ikke spennende nok til at de bidrar til filmen i positivt fortegn.

Selv om dette er en smule bedre enn første film med fuglene og grisene, så er det ikke nærheten av å fylle verdien av å investere tiden som spilletiden tar. Jeg håper at de setter en strek over Angry Birds i filmversjonen nå, og heller konsentrerer seg om selve spillet og eventuelle nye prosjekter. Det finnes gode animasjonsfilmer der ute, men «Angry Birds Filmen 2» er dessverre ikke en av dem. Bruk heller tiden andre steder, for dette er ikke verdt mer enn en svak toer på terningen.