Anmeldelse av Dune - Film (2021)

Indiewire.com
  Dagbladene.dk
  Anders
| |

Fantastisk sci-fi epos!

Publisert: [ 22. Mars 2022 ]

Tenk at mesterregissør Denis Villeneuve skulle velge å bryne seg på et såpss stort prosjekt som selveste «Dune». Bøkene som mange har forsøkt å lage film ut av er nok en gang blitt gjort, men aldri så storslått som dette. Villeneuve sitt forsøk er blitt belønnet med hele 10 Oscar-nominasjoner og jeg regner med at den tar med seg et par av statuettene hjem av den enkle grunnen at dette er pompøst på et imponerende nivå. Men la oss ikke glemme bilde, garderobe og omfang – «Dune» er mildt sagt fantastisk!

Det er krig i emning når en planets innhøsting av noe svært verdifullt er ute på markedet. Planeten selv har beboere som selv ikke ønsker at andre skal overta det verdifulle som planeten har å tilby, men det er bryr ikke de med makt og penger seg om. Midt oppi denne maktkampen finner vi arvingen Paul Atreides (Timothée Chalamet) som er arvingen til Huset Atreides og som innehar en stor kraft i seg samtidig som han sliter med drømmer om en mulig fremtid med en mystisk jente kalt Chani (Zendaya).

Det er liten tvil om at det var store forventninger til dette episke prosjektet fra mange hold. Og for å si det med en gang så leverer Villeneuve, selv om han mildt sagt hadde press på seg fra alle mulige kanter til å skape filmen alle lengtet etter. Det gjør for øvrig at formen til Villeneuve bare fortsetter i det enormt imponerende sporet han har plassert seg i. Filmer som «Prisoners», «Enemy», «Sicario», «Arrival» og «Blade Runner 2049» har gjort at det virker som om mannen ikke er i stand til å lage middels eller dårlig film.

«Dune» er tydelig en krevende film å lage, men selv om jeg likte den versjonen som David Lynch lagde, tenker jeg at dette er en film for det store publikum. Det blir aldri sært eller spesielt nok til å skremme bort den vanlige mannen i gata, men den holder likevel godt fast på kildematerialet slik at man får det man er ute etter ved å se en film som dette. På en underlig måte er det nesten som «Game of Thrones», men mer storslått og bedre utført. Ved å ta med seg en rekke fantastiske skuespillere (foruten de nevnte Chalamet og Zendaya) har Villeneuve klart å samle en hær av talent til å sørge for at overgangen fra bok til film blir gjort med kløkt og stødighet. Josh Brolin, Oscar Isaac, Rebecca Ferguson, Stellan Skarsgård, Jason Momoa, Javier Bardem, Dave Bautista og mange flere gjør at dette føles utrolig god gjennomført, og at det ligger en plan bak.

Jeg storkoser meg med hvert eneste minutt og sekund, og det er selvfølgelig ikke feil at jeg ser filmen på en 4K UHD som gir meg et aldeles nydelig bilde, samtidig som det leveres et tungt og pompøst lydspor som setter preg på filmrommet når det trengs. Jeg har nesten ikke noe særlig å trekke for på noen områder for denne filmen, likevel har jeg en følelse av at filmen mangler noe. Terningkastet er likevel den sterkeste femmeren du kan finne. Jeg gleder meg til neste film allerede!