Anmeldelse av Livvaktene - Film (2001)

| Den Tredje Bølgen (2003) | Livvaktene (2001) | Noll tolerans (1999)

Livvaktene
| |

Et hundreogåtte minutter langt gjesp

Publisert: [ 8. Mars 2010 ]

Lite sjarmerende actionbullshit jeg ikke anbefaler noen.

En lumsk tysker ved navn Nikolaus Lehman begynner å kødde med noen svenske firmadeleiere. Det stakkars terrorofferet vi følger, leier inn hjelp i form av blant annet politietterforsker Johan Falk, som blir vår hovedperson.

Eller noe sånt. Helt ærlig fulgte jeg ikke så veldig nøye med. Nå er jeg helt og holdent med på at jeg er en distré person reint generelt, men gode filmer greier likevel å holde såpass på interessen min at jeg i det minste får med meg plottet. I Livvaktene glemte jeg i ett kjør hvem som var hvem og hva folk nettopp hadde sagt, sånn at omtrent hver replikk blei satt helt ute av kontekst. Sånn sett er det kanskje uretteferdig av meg å prøve å anmelde den i det hele tatt, men herregud, jeg syns faktisk det er filmen sin feil når seeren ikke greier å engasjere seg. Jeg nekter nemlig å tru at grunnen til det er at dette er ei veldig intrikat krimgåte vi blir stilt overfor. Tvert imot er det snakk om biljakt, skyting og gisseldrama i beste hjerneløse actionstil. Og for all del, det er ikke nødvendigvis noe i veien med hjerneløs action, for er det vellagd, kan det strengt tatt underholde, men det virkelig triste med Livvaktene, er at det faktisk ikke er underholdene engang.

La oss begynne med skuespillet. Tafatt og livløst. Når de stakkars rolleinnhaverne i tillegg blir tvunget til å lire av seg pinlig cheesy replikker, det hele bygd opp av pompøs, sjølhøytidelig musikk som er forbeholdt filmer i Ringenes Herre-gata, sier det seg vel nesten sjøl at resultatet grenser til det tragiske. Karakterene er klisjeer, og obligatorisk nok sliter vår venn Johan med ekteskapet. Seriøst. Går det ikke an å lage en troverdig politifigur uten at han på død og liv må ha det fælt hjemme? Dessuten er som sagt sjølve historia så... ikke-engasjerende. Jeg oppdaga ganske tidlig i filmen at jeg faktisk ga langt faen i hva som skjedde videre og om det var de snille eller de slemme seira til slutt. Hva er det for noe, om ikke et dårlig tegn?

Filmen skal riktignok ha for at den tar seg *litt* opp mot slutten. Fortsatt like teit, men i det minste ikke pisskjedelig i tillegg. Det drøyer kanskje litt før siste scene endelig er et faktum, men joda, klimakset er faktisk helt greit spenningsmessig. Ikke akkurat nervepirrende, men for all del.

Igjen, actionfilmer er vel kanskje ikke det mest intelligente som fins der ute, og det er jo en grunn til at jeg etter beste evne styrer unna dem og, med mindre det er snakk om noe helt spesielt. Jeg tør likevel påstå at denne filmen er mer dårlig enn helt OK også sjangeren tatt i betraktning. Med andre ord; syns du det er kult med overfladiske, klassiske actionfilmer, fins det veldig mange bedre alternativ enn dette nesten-makkverket.