| Logo
Anmeldelse av The Ghastly Ones - Film (1968)
Film: The Ghastly Ones (1968)
Kategori: Grøsser
Land: USA
Regi: Andy Milligan
Spilletid: 81 min
Mediarating: 2.2 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (3 kritikker)



Anmeldelsen:

Trash på en sjarmerende og skitten måte

Publisert: [ 16. Juni 2023 ]
Skrevet av: Lars-Erik Lie

Terningkast:


Ingress:

Storyen er enkel. Tre gifte par må tilbringe natten i et gammelt hus for å ha rett til en arv som alle vil ha. Etter hvert drepes dem en og en av en mystisk kappekledd figur.....

Anmeldelse:

Drar i gang Andy Milligan's THE GHASTLY ONES. På en blu-ray fra Severin Films.

De fleste kjenner lite til Andy Milligan sine filmer, inkludert meg selv. Men for de av oss som gjerne vil stupe langt ned i trash-kjelleren og bli kjent med Milligan sine filmer, så gir Severin Films oss muligheten, via deres Andy Milligan boxsett. Her er film nr. 1 på den boxen, nemlig THE GHASTLY ONES.

THE GHASTLY ONES er et stykke solid trash, og faktisk litt bedre enn jeg hadde fryktet på forhånd. Men måten det hele er filmet på, litt virrende og usammenhengende, passer egentlig med både storyen og karakterene. Muligens er det helt tilfeldig at Andy Milligan gjorde det slik, fordi han ikke kunne noe som helst om filming, ELLER så har han tatt et bevisst valg for å få frem en viss "stil" i filmen. Uansett, sammen med karakterene, og de til tider voldsomme gore-scenene, gjør det filmen til en ganske "skitten" affære, og det passer veldig bra.

Det er veeeldig mye prating i den første timen av filmen, og det er ikke før det nærmer seg slutten at vi får litt mer "action" og "gore". Lagd på billigste vis og filmet på et supertrashy, men ganske effektiv måte.

På sett og vis likte jeg det her. Det er liksom litt sjarmerende på en skitten måte, men det er jo nettopp slik det SKAL være i trashkjelleren. Men finnes det ingen sjanse for at du lar deg sjarmere av trashy filmer som det her, så bør du nok holde deg langt unna, for dette vil nok ikke passe særlig bra da.

Men, liker du helsprø karakterer, merkelig filming, rare dialoger, dårlige - men voldsomme gore-scener, ja - så kan hende du bør sjekke ut THE GHASTLY ONES. Jeg lander uansett på en score på 4/10, og det er faktisk litt høyere enn jeg forventet.