| Logo
Anmeldelse av Felon - Film (2008)
Film: Felon (2008)
Kategori: Kriminal, Drama
Land: USA
Regi: Ric Roman Waugh
Spilletid: 104 min
Mediarating: 4 av 6
Keyword: Fengsel

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (20 kritikker)



Anmeldelsen:

Vanvittig bra film

Publisert: [ 18. Juni 2023 ]
Skrevet av: Lars-Erik Lie

Terningkast:

 ( + )

Ingress:

I fengselet så lærer Wade Porter (karakteren til Stephen Dorff), raskt at her er det kun den sterkeste som overlever. Daglige slåsskamper, sadistiske vakter, ekstremt voldelige gjenger, ja - DET er miljøet som denne helt vanlige karen blir kastet ut i. Etter hvert får han en ny cellekamerat, nemlig John Smith (som spilles av Val Kilmer), en notorisk drapsmann, som visstnok har utslettet hele familier, og i følge alle er en skikkelig nasty jævel. Vel, det viser seg at John Smith har en historie, og det er årsaker til at han gjorde som han gjorde. Et usannsynlig vennskap vokser frem mellom Wade og John, til tross for deres meget ulike bakgrunn. Samtidig forsøker Wade å holde sin egen familie samlet, og det er ikke lett, når kona er fortvilet og blakk og Wade sin straff blir plutselig forlenget med flere år... Ja, her er gode råd dyre...

Anmeldelse:

Sjekker ut en DVD med FELON.

Åh, dæven, DENNE overrasket meg. Her regnet jeg med å få se en småtrashy fengsels-kampsportfilm, også får jeg i stedet en beinhard og realistisk film om en helt vanlig fyr (Stephen Dorff), som i utgangspunktet er en lovlydig og ordentlig kar, men som gjør en eneste feil. Han forsøker nemlig å beskytte familien sin fra en innbruddstyv, og slår til tyven i hodet med ei baseballkølle. Resultat, fyren dør og Stephen Dorff sin karakter åker rett i fengsel, dømt for mord.

FELON er intet annet enn en vanvittig bra film. Merkelig nok har jeg aldri hørt om den en gang før. Vi har utrolig bra skuespill her, spesielt fra Stephen Dorff og Val Kilmer, men alle spiller bra her. Det vil si ikke ALLE er skuespillere. De fleste "innsatte" i denne filmen er nemlig ikke skuespillere, men dem er folk som har sittet i fengsel, gjengmedlemmer og andre tidligere (og kanskje nåværende) kriminelle. Gjengtatoveringene deres er ikke "påklistret", dem er ekte. Og denne ekteheten gjennomsyrer hele filmen. Den virker veldig realistisk, og man kan undres på hvordan man selv hadde klart å overleve i et slikt miljø? Tror nok de fleste hadde fått store problemer, for å si det mildt.

Her er det intet annet enn å gjøre enn å anbefale FELON på det aller sterkeste!! Dette er en film som virkelig fortjener mer omtale og å bli sett enda mer! Score settes til ekstreme 9/10. Og det er helt fortjent også.