Anmeldelse av Red Planet - Film (2000)

5.7 IMDB ( Internet Movie Database )
  2.8 Rotten Tomatoes - publikum
  1.4 Rotten Tomatoes
| |

Sci-fi som aldri makter å imponere

Publisert: [ 26. Juli 2009 ]

Jorden begynner å bli ubeboelig. Man må se etter nye steder å ekspandere til, og Mars ser ut til å passe best. Et forskerteam blir sendt til Mars for å finne ut hvorfor oksygennivået ikke er som det var beregnet å være etter at man forsøkte å lage en atmosfære på Mars.

Jorden forurenses så mye at i 2025 at en leter desperat etter et nytt 'hjem'. Mars ser ut til å passe fint og de siste 20 årene har man sendt ubemannede bioraketter som skal gjøre slik at Mars begynner å produsere oksygen. Målet er å bygge en atmosfære slik at vi kan puste der. Det så lenge ut som en hadde klart nettopp dette, men så begynte oksygennivået å falle, og en vet ikke hva grunnen er. Det internasjonale samfunnet har satset alle ressurser på Mars-prosjektet. Det er den største oppgaven menneskeheten har gått løs på.

Menneskeheten forbereder en seks måneders tur. Dette er den første bemannede ferden til Mars og året er 2050. Med på turen er en gjeng forskere ledet av kvinnen Bowman. Når de ankommer Mars skjer en ulykke som resulterer i at besetningen utenom en blir sittende fast på Mars uten mat og vann. Det gjør det ikke bedre enn at de også har en robot som går berserk. I tillegg lurer også problemer i 'luften'.

Mannskapet består av disse skuespillerne i sine roller: Carrie-Anne Moss (Matrix og Memento) som Bowman, Val Kilmer (Heat og Top Gun) som Gallagher, Tom Sizemore (Saving Private Ryan, Heat og Natural Born Killers) som Burchenal, Terence Stamp (Superman - The Movie, Wall Street og Young Guns) som Chantilas, Benjamin Bratt (Demolition Man) som Santen og Simon Baker (L.A. Confidential) som Pettengill.

Her får vi sett masse framtidige duppeditter. Men jeg synes ikke romskipet ser nok teknologisk ut til å kunne være fra 2050. Selv også med tanke på at filmen kom ut i år 2000, er dette for simpelt. Effektene er heller ikke helt på topp. Det er også litt vel mange scener med teknikk-'snikksnakk'. Det er også litt smårart at man klarte å sende menn til månen på slutten av 1960-tallet og så feiler man på så enkle feil som skjer i 2050. Det virker som om feilene bare for å få litt spenning i filmen.

Jeg hadde litt tro på at denne filmen kunne være noe av interesse. Særlig siden jeg elsker sci-fi. Men 'Red Planet' er veldig gjennomsnittlig laget. Det er heller ikke noe godt tegn at regissøren av filmen ikke har laget noen filmer hverken før eller seinere. Det er også forsøk på å skape humor i filmen, uten at man føler det redder stumpene. Det blir ikke bedre av at mannskapet er så klisjemessig satt sammen. Crewwr består av nesten bare guttegutter og en guttejente til å binde dem sammen. Og på toppen av kransekaka holder ikke historien særlig mål den heller. Kastingen virket på forhånd lovende men er langt fra fult utnyttet. Det er også en liten kjærlighetshistorie innvevet i filmen. Det virker som om filmen forsøker for hardt å bli likt, men resultatet er en sleip og glatt ål som ingen vil ta i.