Anmeldelse av Fluen 2 - Film (1989)

2.3 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Filmkikkpodden   [2023-12-03]
Episode 69: Fluen-filmene

Blir til en døll monsterfilm

Publisert: [ 9. September 2009 ]

En merkelig fødsel finner sted og en puppe blir født med en unge inni. Gutten vokser veldig mye raskere enn vanlige barn. Han sover aldri, har fotografisk hukommelse og er vanvittig smart. Men alt har sin pris...

Gutten blir kalt Martin og er sønnen av Seth Brundle som i forrige film laget en maskin som kunne transportere gjenstander og organismer fra et sted til et annet. Han testet også maskinen på seg selv, men noe gikk galt. Det kom en flue inni maskinen sammen med ham og de ble fusjonert sammen. Etter dette ble Seth aldri den samme og han utviklet seg og bel mindre og mindre menneske og mer og mer flue. Martin lider av den samme 'sykdommen' som faren sin. Når gutten vokser til ønskes det at Martin tar over og får faren sin oppfinnelse til å fungere igjen. Kan Martin få denne mest revolusjonerende oppfinnelsen verden har sett på lenge til å virke slik den var ment?

Dette er oppfølgeren til igjeninnspillingen av filmen Fluen fra 1986 som bygget løst på klassikeren fra Fluen fra 1958. Chris Walas debuterer her som regissør med denne filmen, noe han vel ikke briljerer med. Og det har bare blitt en film i ettertid for denne mannen som heller har holdt seg til ting han er god til innenfor sminke og spesialeffekter.

Eric Stoltz spiller hovedrollen som Martin Brundle. Dette er nok et steg tilbake for stjernen som han figurert i filmer som Pulp Fiction, Rob Roy og The Butterfly Effect. Daphne Zuniga spiller en ung kvinne som også jobber på forskningsstasjonen og blir Martins store kjærlighet. Vi finner også John Getz som spiller samme rollen som han spilte i den første Fluen-filmen.

Dette er en film som fungerer veldig dårlig om man ikke har sett den første filmen, noe jeg heldigvis hadde gjort. Man kommer liksom ikke med noe nytt i denne filmen, den er bygget opp veldig likt som den første filmen, bare en del dårligere. Litt friheter er det tatt seg, men det hjelper så lite når de er av den mindre fungerende sorten. Mot slutten utvikler filmen seg som en litt døll monsterfilm.