| Logo
Anmeldelse av Ikke naken - Film (2004)
Film: Ikke naken (2004)
Aldersgrense: Alle
Kategori: Drama
Land: Norge
Regi: Torun Lian
Spilletid: 94 min
Datoer:
| 2004-08-27 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.3 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (18 kritikker)



Anmeldelsen:

Morsomt og fint om den første kjærligheten

Publisert: [ 26. September 2009 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

Selma bryr seg ikke om gutter og mener at de bare drar med seg dritt. Men det å ikke forelske seg i det annet kjønn viser seg å være vanskeligere oppgave enn først ventet for den unge Selma...

Anmeldelse:

Filmen begynner med at vi får se en jente liggende i gresset ved noen ruiner. Selma mener selv hun var en naturkatastrofe for sin egen mor som døde da Selma ble født. Hun leser heller Illustrert Vitenskap enn jenteblader. Selma er ikke interessert i gutter, faktisk så lite at hun og vennene sine har inngått en avtale om å ikke bry seg om gutter. Det er noe hennes venninner har litt vondt for å holde, men avtaler er til for å holdes så det må de pent holde seg til, selv om det ikke alltid lar seg gjøre å styre selv.

Selma forsøker hardest å holde avtalen. Når guttene prøver seg på henne blir de blankt og kaldt avvist. Hun tenker på å kvitte seg med de umodne vennene sine og tenker også på å donere livet sitt til vitenskapen å få en nobelpris. Selma har det med andre ord ikke helt lett og hun gjør det ikke akkurat lett for seg selv heller...

Julia Krohn spiller godt i hovedrollen som Selma og Bernhard Naglestad gjør også en flott innsats som Andy. I de voksne rollene i filmen finner vi rutinerte skuespillere som Ane Dahl Torp, Andrine Sæther og Reidar Sørensen. Vi finner også Kim Sørensen, Gustaf Skarsgård og Robert Skjærstad. I regissørstolen sitter Torun Lian som også står bak 'Bare Skyer Beveger Stjernene'. Hun står også bak manus for filmen sammen med andre vellykkede filmer som 'Himmelfall', 'Frida - med hjertet i hånden' og nevnte 'Bare Skyer Beveger Stjernene'. Torun gjør en flott jobb på både regi og manus som framstår som ganske så vellykket.

Det er en morsom affære om disse småjentene som forsøker å kontrollere sine følelser. Denne filmen får en til å få følelsen av å være barn igjen og man mimrer litt tilbake til sin egen barndomstid da jentene begynte å bli interessante. Det er vakkert fotoarbeid i filmen og lyd og musikk er fint og velgjort. Dette er en koselig og engasjerende film, også selv om en ikke er helt i målgruppen for filmen. Kort oppsummert er dette en veldig fin film for hele familien. Alle kan kjenne seg igjen i de klassiske årene som berører overgangen mellom barn og ungdom og det å forelske seg for første gang.