Anmeldelse av The Postman - Film (1997)

6 IMDB ( Internet Movie Database )
  4.9 Rotten Tomatoes - publikum
  0.9 Rotten Tomatoes
| |

Postmannen bader i sine egne klisjeer

Publisert: [ 16. Desember 2009 ]

Vi befinner oss i 2013. USA ligger i ruiner etter en atomkrig. Det finnes ikke noen stat. Gordon Krantz er en av de overlevende etter krigen. Han befinner seg som alle andre med knapphet på ressurser som mat, klær og nødvendig utstyr. Han er faktisk så uheldig at han blir tatt til fange av den brutale general Betlehem og hans hær kalt Holnists. Men han klarer å komme seg fri fra fangenskapet og kommer over en død postmann med en sekk fylt med post. Han ikler seg mannens uniform og begynner å levere den uleverte posten til de riktige adressatene. Når folk får se postmannen begynner de å øyne håp og inspirasjon. Folk begynner å slå seg sammen for å slå ned på det den tyranniske general og hans terroristiske arme.

Dette baserer seg på David Brins bok med samme navn som filmen. Ifølge de som har lest boken skal den være en hel del bedre enn filmen. I tillegg er en god del kontroverser utelatt i filmversjonen. Dette er forsøk på å lage en storslått sci-fi film. Man kan dessverre ikke si at den lykkes særlig godt i det. Selv om dette er tidvis klarer å underholde litt blir det nok aldri helt en film man bryr seg nok om.

Kevin Costner spiller virkelig godt som den angivelige postmannen. Uten ham hadde dette bare vært nonsens. Will Patton (Gone in 60 Seconds og Armageddon) spiller filmens hatobjekt i General Bethlehem. Olivia Williams (Rushmore og Den Sjette Sansen) har også en framtredene rolle i filmen som Abby. Kevin Costner står også for regien i filmen og etter suksessen med 'Danser med ulver', var nok dette et realt ballespark for Costners lysende regikarriere.

Filmen mottok Razzie Award for dårligste film, regi, manus og musikk. I tillegg fikk Kevin Costner veldig ufortjent prisen for verste skuespiller. Jeg vil ikke si at denne filmen så dårlig som prisene skulle tilsi. For folk som ikke liker sci-fi blir nok dette ganske så kjedelig kan jeg tenke meg. Jeg må innrømme at jeg likte filmen bedre når jeg så den første gang. I ettertid sett en hel del filmer og gjensynet var ikke like gledelig da. Costner gjør sitt beste i hovedrollen, men konseptet er litt tynt: at man gjennom en postmann skal samle en hel nasjon. Det er en god del klisjeer som denne filmen elsker å utbrodere. Det gjør at dette aldri blir noe spennende for noen andre enn kanskje amerikanske patrioter.

Å skulle sette karakter på 'The Postman' er litt vanskelig fordi dette er ingen rævdårlig film, men en film som innimellom viser litt storhet. Og den er gjennomført på en måte som jeg ikke forstår kan verdsettes mindre enn midten på skalaen. Jeg velger å gi den et sterkt terningkast 3. Det er tross alt en film som forsøker å gi folk håp, selv om den ikke lykkes hele veien med gjennomføringen. Når man lager en storfilm er den ofte lang, men når den ikke lykkes virker den dobbelt så lang. Tre timer er kanskje i lengste laget for denne filmen. Den kunne med fordel vært kuttet ned til det halve. Når jeg leser om hva boken omhandler så tror jeg at man kunne laget en adskillig bedre sci-fi-film om man fulgte den bedre.