| Logo
Anmeldelse av The Incredible Journey of Mary Bryant [ Mary Bryant ] - Miniserie (2005)
Miniserie: Mary Bryant (2005)
Kategori: Drama
Land: Australia, Storbritannia
Regi: Peter Andrikidis
Spilletid: 185 min
Mediarating: 5 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (2 kritikker)



Anmeldelsen:

Sterkt miniserie-drama!

Publisert: [ 22. Desember 2009 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

Vi befinner oss på slutten av 1700-tallet og vi følger den unge kvinnen, Mary Bryant. Historien begynner i det Mary er 17 år gammel. Hun kommer fra en fiskerfamilie som lever på sultegrensen. Sulten er helt utholdelig. En dag treffer hun på en dame i skogen. Hun legger seg ned og leker død. Planen er å overfalle damen og stjeler brødet hun går å bærer på. Men Mary blir fanget for ugjerningen og dømt til døden. Men hun blir reddet av kongen som benåder henne. Mary har aldri vært utenfor landsbygda. Nå blir hun transportert til den andre siden av verden og vet ikke hva dette innebærer...

Anmeldelse:

Hun blir transportert til Australia sammen med resten av avskummet på den tiden. Og som om ikke situasjonen var vanskelig nok fra før finner hun også ut at hun er med barn. Det er et forferdelig og uverdig liv de lever om bord på båten til Australia. Fangene er stuet sammen under dekk og vasser i vann når det er dårlig vær. Men da Mary blir syk fraktes hun opp til presten som behandler henne. Han synes synd på henne og velger å holde henne separert fra de andre fangene, da han finner henne som et uskyldig pikebarn.

Ting blir imidlertid annerledes når han merker at hun er med barn. Når de endelig ankommer fastlandet skal det bygges en koloni. På båten har hun blitt kjent med den mannlig fangen Will Bryant og kjærlighet oppstår. Da det blir mulighet for fangene å gifte seg slår de til. De de blir Herr og Fru Bryant sammen med det lille barnet som akkurat er født. Vi blir med på Marys utrolige reise som ikke stopper i kolonien. En flukt er i gjerdet og Mary står sentralt i den...

Serien baserer seg på en historie skrevet av Real Events og bygger på den den virkelige historien om den modige kvinnen Mary Bryant. Man finner miniserien godt gjennomført og serien kan skilte med å ha vunnet flere priser for beste miniserie.

Hovedrollen blir spilt av Romola Garai som har vært med i flere filmer som Om forlatelse og Dirty Dancing 2. Hun gjør en troverdig og flott innsats i hovedrollen som Mary Bryant. Alex O'Loughlin (The Holiday og Moonlight) spiller hennes mann, og han gjør også en fortreffelig innsats. I andre sentrale roller finner vi Jack Davenport (Pirates Of The Caribbean, The Libertine og Talented Mr. Ripley) og Sam Neill (Jakten På Rød Oktober, Jurassic Park og Piano). Jevnt over er skuespillet veldig godt i miniserien og gjør sitt til at dette blir flott å se på.

Det er rart å tenke på at folk faktisk levde under så primitive forhold for bare noen hundre år tilbake. Man tenker at man måtte ha kjedet vettet av seg om en nå hadde blitt tatt tilbake i tiden. Det er heller ingen spøk å være fattig. Mary og kompani lever under veldig harde kår og med et rettsystem som ikke akkurat favoriserer dem. Forholdene som fange virket helt utrolig kjipe. Man lærer en del av se slike serier om denne svunnede tiden. Men til tross for enkle forhold er dette blitt veldig god underholdning. Og man føler at man knyttes nært til karakterene i miniserien.

Dette er et velfungerende og helstøpt drama. Vi får se at det er langt fra enkelt å flykte fra en koloni fylt med mengder av både vakter med våpen. Dette byr på spenning og kjærlighet i en utrolig historie. Selv om dette er tre timer langt blir dette aldri langdrygt. Man finner dette fascinerende og inspirerende å se på. Alt er ikke helt rett fram, og det gjør dette meget severdig. Miniserien byr på masser av spenning og er et godt valg om man vil ha noe mer håndfast som varer litt lengre enn en vanlig film.