Anmeldelse av Daybreakers - Film (2009)

Daybreakers
  Fanatiskfilm.se
  Biojensen.dk
| |

Greit underholdene med irriterende lite handling

Publisert: [ 13. Februar 2010 ]

Vi befinner oss i et fremtidssamfunn der en epidemi har omformet de fleste mennesker til vampyrer. Blod er blitt en mangelvare og mange vampyrer er helt desperate i sin jakt etter de edle dråper. Vampyren Edward jobber med å forske på et substitutt for blod som skal redde vampyrrasen. På den andre siden kjemper menneskene som jobber for å redde sitt eget skinn...

Konseptet er forsåvidt greit nok det, men filmen har ikke alltid det rette fokuset for å underholde. Det blir litt mye forskningsscener og blodige slåsskamper mellom vampyrer og mennesker. Handlingen føles som om den kommer i andre rekke. Det er mer enn nok interessante ting å ta tak i dette universet til å lage flere filmer, dessverre utnytter man ikke potenisale i manusstoffet godt nok.

Man må være forberedt på å se blod i en vampyrfilm og i 'Daybreakers' er det ganske så mye av det. Det er ofte groteske scener der mennesker blir spist med hud og hår for å tappes for blod. Men det er grenser hvor interessant det blir i lengden å se på slikt. Man ser det er brukt god tid på å lage en kul scenografi i filmen og alt ser veldig bra ut. Men man går dessverre raskt lei den mørke og ubertrendy verdenen som man her får se.

I rollene finner vi etablerte skuespillere som Ethan Hawke, Willem Dafoe og Sam Neill. Hawke spiller hovedrollen i filmen og gjør her en blek innsats for å gjøre hans karakter interessant. Hans karakter er også for blek og uengasjerende i sin overperfekthet. Da er Sam Neill mye bedre i sin rolle som en litt mørkere blodbanksjef.

På regi og manus finner vi brødreparet Peter og Michael Spierig. De er veldig hardtarbeidene og viser her at de har noe i Hollywood å gjøre, men jeg synes ikke at denne filmen er nok gjennomarbeidet. Det ligger nok substans i manuset men alt er ikke satt godt nok sammen. Men jeg ønsker at brødreoparet skal vise hva som ligger i dem på andre prosjekter. Tidvis åpenbarer de at det ligger et talent i bunn for deres filmskaping.

Når man så skal summere dette opp, kommer man fram til at det er mye bra her, men at sammensetningen ikke alltid er den beste. Det blir for populistisk og det gjør at filmen til tider faller helt igjennom. Det blir for mange tomme slåssescener og annet som man føler bare er der for å fylle opp tid. For selv om denne filmen bare var en og en halv time føltes den som en mye lengre film. Ting ble dessverre litt for utdratt. Det ble for mye fyll og for lite handling. Men på den annen side var det helt okei å se filmen. Fra meg blir dette hverken fugl eller fisk, så jeg ender på en god treer.