Anmeldelse av Politiskolen 7 - Oppdrag Moskva - Film (1994)

Politiskolen 7
  Philm.dk
  1.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Kjedelig og særdeles lite morsomt

Publisert: [ 24. Februar 2010 ]

Vi skal til Russland, nærmere bestemt til Moskva, der politiet har problemer med mafiaen. Hva er vel da mer naturlig enn at de spør sine amerikanske venner på politiskolen om hjelp til å løse problemet. Eric Lassard sender sine beste menn som inkluderer Jones, Tackleberry, Callahan, Harris og Connors. Dette oppdraget involverer også et suggererende dataspill...

Man begynner å ane ugler i mosen da det allerede sekunder inn i filmen blir pinlig å se på. Det er snakk om en overspillingsscene der et nyhetsinnslag kjøres på direkten og en av nyhetsoppleserne ikke klarer å legge fra seg et dataspill. Man tenker på hva i all verden de som laget denne filmen tenkte på da de pønsket ut dette 'lame' greiene.

På skuespillersiden er det artig innslag å få kjente navn som Christopher Lee og Ron Perlman med. De klarer selvsagt ikke å løfte filmen helt alene, men det gjør det litt gøyere å følge med på for oss som ser på. Ron Perlman er grei som russisk mafiaboss, selv om det ikke er snakk noe i nærheten av Oscarmateriale. Og etter hvert som man merker at denne filmen ikke kan reddes av noe, er disse skuespillerne det enste nyvinningen filmen klarer å komme med. Resten er bare oppgulp fra tidligere filmer.

Det føles som filmskaperne safer litt for mye med denne sjette oppfølgerfilmen. Det syvende oppdraget føles rett og slett litt kjedelig og uengasjerende. Dette blir som å se 'Karl den tredje' bare i politiskoleverdenen. Det vil si at dette ikke er noe særlig morsomt, men det er heller ikke pinlig og dårlig som mange av de andre filmene. Men når man ikke en gang trekker på smilebåndet en eneste gang i løpet av filmen, lover det ikke bra.

Hva gir man så en komedie som ikke er morsom og virker heller litt kjedelig? Dette er det hittil tammeste forsøket i denne serien på å gjøre komedie. Selv om dette kvalitetsmessig ikke er så dårlig at det er skikkelig pinlig, kan man ikke annet enn å slakte dette elendige forsøket på å skvise den siste juicen ut av politiskolekonseptet. Jeg er derfor sjeleglad når rulleteksten endelig kommer. Det fordi min smerte over å se denne elendige filmen endelig er over.