Anmeldelse av 24 Hours - Film (2003)
Keyword: Bil

24 Hours
  5 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Helt okei bilaction

Publisert: [ 25. Februar 2010 ]

I omtrent 25 år har de to bilfabrikantene Vaillantes og Leaders kjempet en innbitt kamp på baner over hele verden. Michel Vaillant er en legendarisk racerbilsjåfør som stiller til startstreken i det lange løpet Le Mans med sin blå bil med nummer ti på panseret. Med seg på laget har han også en annen bil der hans gode amerikanske kollega Steve Warson kjører. Men de får uventet god konkurranse av to røde biler fra det fryktløse laget Leaders. Dette blir ikke bare en kamp om å vinne, det handler like mye om å overleve...

Filmen bygger på en belgisk tegneserie som ble utgitt i 1957 av Jean Graton og Phillipe Graton. Jeg har ikke lest noe av tegneserien, så den skal jeg ikke uttale meg noe om, men dette minnet bittelitt på Speed Racer-filmen bortsett fra at dette var litt mer virkelighetstro og mer lik det vi får i vår verden.

Filmen begynner med action fra første stund. Men så er det lenge litt stille på den fronten. Man får ikke helt godstemningen når man ser denne filmen. Dette føles som noe man har sett så mange ganger fra før. Det tar også litt vel lang tid for å komme til saken. Jeg skjønner at man skal bli kjent med karakterene og slikt, men dette er ikke en slik film. Fokusert burde være litt mer på action og underholdning, fordi det er det filmen gjør best. Men kanskje var det ikke stort nok budsjett til å bare fylle filmen med slikt snaks. Ellers virker filmens historie rundt bilactionen helt grei.

Manus er skrevet av den franske ringfilmreven Luc Besson. Han har fra før skrevet manus til underholdende filmer som Nikita, Léon, Taxi, Taken og Det Femte Element. Med dette manuset treffer han ikke like godt. Dette er ikke alt for engasjerende og man sitter med følelsen at man vet hva som skjer i filmen helt fra begynnelsen av. Men det er ikke nok til at det skal bli dårlig av den grunn. Det er jo utallige filmer som har lik tilstandsrapport. Det er også noen små tvister som gjør filmen litt interessant.

Så hva er så dommen over denne filmen? Som du kanskje har fått med deg har jeg ikke vært overpositiv for denne filmen. Det er med endre ord veldig mange filmer man skal se før man begir seg ut på å se akkurat denne. Slutten er litt artig dog og dette ender da opp på en veldig svak treer. Filmen er ikke like artig å se på hele veien, men den har sine stunder med sin enkle form for underholdning.