Anmeldelse av Full Alarm - Film (1966)

Arkansas Democrat-Gazette
  6.5 Rotten Tomatoes
  5.2 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Dårlig start, men tar seg inn igjen

Publisert: [ 8. Juni 2010 ]

Vi befinner oss på et Cruiseskip på vei til København. Der befinner Michael Armstrong og hans assistent og forlovede Sarah Sherman seg. Han er psykiater og rakettforsker. Etterhvert begynner han å oppføre seg litt merkelig. Han flyr til Øst Berlin og blir tatt imot av representanter fra den østtyske regjeringen. Hans forlovede begynner å bli redd for ham. Det er ikke bare, bare å skulle rote seg bort i noe under den kald krigen mellom øst og vest. Men hva er egentlig på ferde?

Det er gledelig å se at det hele begynner i vårt eget lille land. Nærmere bestemt i Osterfjorden. Vi hører til og med at det blir snakket litt norsk, men man har dessverre ikke brukt nordmenn. Man hører bare et par ord hva de liksom skal uttrykke, men dette burde vært bedre.

Mannen bak filmen heter Alfred Hitchcock og trenger kanskje ikke noe introduksjon. Han er en filmkunstner av rang og har laget mye minneverdig på samvittigheten som eksempelvis Fuglene, Psycho, Vertigo og Rear Window. 'Full Alarm' er en politisk thriller, men er ikke blant det beste Hitchcock har prestert. Likevel har filmen sine stunder der den klarer å trollbinde deg litt.

I ettertid blir filmen sett på som en Hitchcock-klassiker, noe som jeg underveis i filmen ikke kanskje er så enig i, men siste halvdel av filmen har mye bedre driv og er direkte spennende. Det er også veldig mange detaljer i filmen, som det pleier å være når man har med filmkunstneren Hitchcock å gjøre. Dette er både smart, morsomt og spennende på sitt beste.

Paul Newman og Julie Andrews spiller hovedrollene. Paul Newman er en stor Hollywoodstjerne som klarer seg fint på lerretet. Det skal også ha vært litt uenigheter mellom Hitchcock og Newman som tilhørte en annen generasjon skuespillere enn den vanligvis Hitchcock jobbet med. Verken Newman eller Andrews skal ha vært Hitchcocks førstevalg. Heldigvis synes jeg ikke at det synes på den ferdige filmen.

Det er jo en litt uvant rolle vi finner Julie Andrews i, som er noe annet enn de musikalene en vanligvis forbinder med henne. Her spiller hun en sexy dame og har flere scener med lite klær på. Det er selvsagt ikke noe som ikke sømmer seg og filmen er direkte snill i forhold til dagens standard i sømmelighet.

Dette går litt tregt til tider og virker ikke særlig interessant. Filmen får ikke helt den flyten og det drivet som Hitchcock pleier å prestere med sine filmer. Hitchcock har dog klart å skape den syke mordscenen som noe minneverdig. Men det er dessverre for lite til at jeg engasjerer meg for mye i filmen. Jeg elsker Hitchcock, men denne filmen var ikke helt noe for meg, den mangler litt snert og skulle hatt litt mer av de snedige tvistene som nesten er Hitchcocks varemerke.

Vel er historien litt spesiell, men den begynner ganske kjedelig, men tar seg heldigvis litt opp fra midten og utover. Det blir riktig så spennende etter hvert og bussturen er virkelig et stort klimaks. Det er en del kvaliteter i filmen som jeg ikke bare kan undergrave, og teknisk sett er den godt laget ut i fra sitt slette utgangspunkt. Alt tatt i betraktning så klarer dette å redde seg fint inn igjen og nok til at man kan kaste en real firer på terningen.