Anmeldelse av Den Siste Mohikaner - Film (1992)
Mediarating: 4.2 av 6

Den Siste Mohikaner
  7.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Sterkt og henrivende om krig og kjærlighet

Publisert: [ 12. August 2010 ]

Vi befinner oss på midten av 1700-tallet. Det er krig i Nord-Amerika mellom Britene og Frankrike om å kolonisere kontinentet. Det skaper en stor uro i området og de to partene vil ha hjelp av indianerstammene. Vi følger den unge Hawkeye, som er en halvt indianer, og de siste individene i hans stamme. De ville ikke vil ta side i de store kampene, men ønsker bare å leve livet i ett med naturen som de alltid hadde gjort. Men det å skulle være nøytral i konflikten, ser ut til å være vanskeligere enn først antatt, spesielt etter at de redder noen vakre britiske jenter som de faller for. Nå følger en blodig kamp for å holde seg i live og å passe på kvinnene i deres liv...

Dette bygger på romanen fra 1826 med samme navn som filmen fra forfatteren James Fenimore Cooper. Historien er oppslukende og en flott sak å lage film av. Indianere har bergtatt oss i årtier og det er noe eget med disse enkle stammene. De levde i Amerika og ble fratatt sitt territorium og kjempet til siste slutt. Vi får historien om de siste individene av indianerstammen Mohikaner, ispedd en del doser med krig og kjærlighet. Kan man ønske seg noe mer av en film enn det?

I regissørstolen finner vi Michael Mann som er et kjent navn i Hollywood. Han har gitt oss gode filmer som eksempelvis 'Heat' og 'The Insider'. I denne filmen gjør han også sitt for at dette skal bli så minneverdig som mulig. Filmen er veldig sterk og vi føler med disse rollefigurene som blir revet fra hverandre gjennom krig og elendighet. Michael Mann har også en finger med i manuset for filmen. Det kan ikke bare ha vært enkelt å skulle lage film av dette. Jeg tenker på det å fortelle historien med så mange intrikate krigshistorier, på en så lettfattelig og skikkelig måte.

Skuespillet er det ingenting å utsette på. Daniel Day-Lewis viser at han er en veldig dyktig skuespiller. Selv om det ikke ble noen Oscarnominasjon på ham i denne filmen, er dette en meget solid prestasjon som man legger merke til når man ser filmen. Resten av castet gjør også sitt for at dette blir så minneverdig som det faktisk er. Det er ikke de mest kjente navnene, men de gjør nok inntrykk og at filmen føles både sterk og gripende.

Dette er en veldig god krigsfilm. Jeg vil ikke si at den er helt oppe og snuser på noen sekser, men den er veldig solid og fortjener en fin femmer for sin seriøse framtoning. Vi får en del av historien som jeg ikke hadde hørt så mye om fra tidligere. Med andre ord føler jeg at vi får litt av en dugenes historietime underveis. Historien engasjerer og filmen føles veldig gjennomført.

Dette er også både rått og brutalt til tider, sånn krig er. Det gjør at dette ikke føles som noen film for barn, men unge i tenårene tror jeg ikke tar skade av å se dette. Det fordi alt er gjengitt på en respektabel måte. Musikken er også meget gjennomført og setter virkelig en skikkelig spiss på filmen. Filmen er også gjennomsyret med godt filmhåndverk. Fotoet er stødig utført og vi får masser av flotte naturskildringer og visuelt gode scener. Dette er en film jeg lett kan anbefale om du liker sterke og henrivende filmer.