Anmeldelse av Smokey and the Bandit - Film (1977)

8.4 Rotten Tomatoes - publikum
  7.8 Rotten Tomatoes
  6.9 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Bilaction og mye moro

Publisert: [ 31. August 2010 ]

Det fines en trailerlegende sør i USA ved navn Bandit. Alle trailergutta kjenner hans navn og de sverger på at han har asfalt i årene og ikke blod. Han er hard på gassen og kald som is. Historien begynner i det Bandit får et nytt oppdrag. Det går ut på at han skal smugle øl fra Texarkana til Atlanta på 48 timer. Oppdraget er noe man sier ikke skal gå an på så kort tidsfrist, men Bandit mener det er mulig. Bandit får med seg sin kompanjong Snowman. Alt går etter planen. De henter ølet, laster det ombord og setter kursen mot Atlanta. Det er da Bandit plukker opp en kvinnelig haiker ikledd brudekjole. Det viser seg at at bruden har stukket av fra et bryllup til Sheriffens sønn. Hennes 'nesten'-ektemann jakter på henne fordi han vil ha hevn. Det gjør at Bandit får større utfordringer enn han hadde regnet med...

Jeg har alltid hørt om 'Smokey and the Bandit'-filmene, men har aldri somlet meg til å se dem. Men da jeg stakk innom Platekompaniet fant jeg en 'Smokey and the Bandit'-collection lysende imot meg i hyllene. Og da prisen bare var 100-lappen for tre filmer, ble det butikk for Platekompaniet og jeg ble noen filmer rikere. Dette er sikkert ikke verdens beste filmer, men den første var i alle fall ganske underholdende. Etter dette venter jeg spent på å se fortsettelsen, selv om jeg ikke forventer noe særlig av dem.

Vi får i alle fall mye artig bilaction i 'Smokey and the Bandit'. Det er også tid for litt lurendreiersaker. Bandit er tøff som få og så frekk at han leker med politiet gang på gang. Det blir det mye action og humor ut av. Filmen utspiller seg som en katt og mus-lek og vi heier alltid på musa som har en egen evne til å komme seg ut av de mest hårreisende situasjoner. Vi snakker veisperringer, ødelagte broer og annet snadder som må forseres for å nå målet. Det gjør det heller ikke noe mindre gøy at man har en sheriff som er alt for kjekk i pelsen og jakter Bandit som en galning, selv om Bandit nok er hakket mer sprø, frekk og freidig enn ham. Det er jo et veldig enkelt konsept, men det fungerer som det bør gjøre og dette er faktisk litt kult å se på.

Burt Reynolds har den rette sjarmen og er flott på lerretet. Jeg kan skjønne hvorfor han ble mye brukt på film rundt denne tiden. Han er noe gutta synes er tøff og jentene synes er kjekk. Hans kvinnelige motspiller heter Sally Field (Brothers & Sisters, Forrest Gump, Mrs. Doubtfire og Norma Rae) og var på den tiden filmen kom ut, et nytt navn på film. Hun hadde riktignok spilt i TV-serien Alias Smith and Jones, men det var denne filmen som gjorde henne for alvor kjent for resten av filmverden. Hun er ingen dårlig skuespiller og har sanket inn to Oscars for hennes skuespillerprestasjoner. Og det er mye mer enn selv Burt Reynolds kan skilte med, selv om han var en større stjerne enn henne. Som den innbitte sheriffen som skal fakke bruden og Bandit, koste hva det koste vil, finner Jackie Gleason. Han spiller en meget karismatisk og spesiell artig skrue som gjør mye halsbrekkende og han spiller sin karakter så irriterende cocky at man alltid heier på Bandit gjennom hele filmen, bare for å se denne lovens man bli ydmyket.

Selv musikken er herlig harry, gir dette deg den riktige 1970-tallsjarmen. Og til tross for at dette er laget i en helt annen tid, har det sin sjarm også i dag. Det er noe eget med eldre publikumssuksesser som dette. De har ofte veldig enkle konsepter og jeg er den første til å innrømme at denne filmen ikke var av det beste rent filmteknisk, selv om den ble nominert til Oscars for filmredigeringen, som nok er av det bedre slaget. Jeg skjønner hvorfor mange har trykket denne filmen til sitt bryst og en slik anerkjennelse skal man ikke kimse av. Filmen oser av gøy som en endeløs biljakt og med masse kule ting som skjer underveis. Filmen har blant annet en del sivile som følger med på Bandit og hans oppdrag og gir ham en hjelpende hånd.

Om man hadde laget dette i dag, hadde kanskje filmen hatt et enda høyere tempo, men dette er kult nok til at jeg ruller en firer. Dette er kanskje en hat eller elsk-film, fordi om man ikke kjøper dette tullet så stinker denne filmen ganske mye. Men jeg klarte å se sjarmen i dette og synes at det faktisk var veldig underholdende. Dette er en ganske moro folkekomedie. Og selv om jeg ikke ler seg skakk av dette, er det fornøyelig underholdning. Og for å skjønne proporsjonene av hva denne filmen betydde for folk tilbake i 1977, var det den nest mest innbringende filmen bare slått av superhitten til George Lucas, i filmen 'Star Wars'.