Anmeldelse av The Matrix Revolutions - Film (2003)

Filmlisten.no
| |

Filmkikkpodden   [2021-01-10]
Episode 21: Matrix-filmene

Avslutningen på matrise-eventyret

Publisert: [ 12. September 2010 ]

Maskinene begynner å stramme grepet rundt menneskeheten. Neo blir sett på som frelseren, som skal vinne krigen mot de kalde maskinene. Han forsøker drar til maskinbyen der ingen menneske har vært. Imens forsøker menneskene å holde fortet fra bølgen av maskinkrigere som stormer mot deres by Zion. Det blir et oppgjør de ikke har råd til å tape selv om alt ser veldig mørkt ut...

Dette er den tredje og avrundede filmen i Matrix-trilogien. Da jeg så denne på kino ble jeg svært skuffet over konklusjonen. Dommen ble derfor veldig hard den gangen. Nå tenkte jeg at jeg skulle se filmen igjen for å se filmen med andre briller. Den første filmen var jo fantastisk, og den andre er helt grei, og så kommer denne som skal avrunde det hele. Det å skulle gjøre Matrix til en trilogi virket som et smart valg etter å ha sett den revolusjonerende første filmen, men etter å ha sett hvordan filmene er blitt, er jeg med ett litt mer skeptisk. Jeg forventer jo at man skal få en fullstendig oppklaring over hva Matrix egentlig er, men jeg føler at denne filmen ikke gir oss et bedre bilde enn den første filmen gjorde og det er jo litt rart, når dette er konklusjonen. Jeg har dog heldigvis skaffet meg Animatrix der man visstnok skal få et større bilde av hva Matrix egentlig er, og gleder meg til de kortfilmene.

Matrix Revolutions er en meget dårlig film om du ikke har sett forgjengerne. Den forsøker å fortelle hva som skjer, men det er gjort på en veldig slett måte. Matrixfilmene er rett og slett litt overkompleks med universer inni universer, slik at det er vanskelig å henge med for nye seere. Det vil si at du trenger i alle fall å ha sett den første filmen, før du begir deg ut på dette. Den andre filmen kan du spole igjennom om du føler du trenger å se den også. I film to er det igrunnen nesten bare action og fint lite handling å gripe fatt i. I tillegg forkludres inntrykket bare mer ut i fra første film.

Det er Wachowski-søskene som igjen står for regien. De står også bak manuset for filmen. Men dette har ikke det samme grepet som den herlige Matrix fra 1999. Det mangler litt driv og det hele føles litt småkjedelig, og det til tross for at en forsøker å pøse på med action i store bølger. Manuset er også gjennomsyret med religiøst og overfilosofisk visvas. Filmskaperne forsøker å gjøre actionscenene like spektakulære som i den første filmen, men lykkes ikke helt. Dette er dog greit sammenlignet med en gjennomsnittlig film. Det er også litt vel mye drama i filmen, og den det føles ikke fungerende nok til å skulle engasjere. Jeg lurer jo veldig på når man ser oppfølgerfilmene til Matrix, denne inkludert, om Wachowski-brødrene har mistet grepet. Det kan være at økonomiske interesser har blandet seg inn og satt føringer på hvordan dette bør lages for å tjene mest mulig penger. Det er mye slikt i Hollywood og enkelte filmskapere blir nikkedukker i et system som fratar dem nærmest all kontroll. Men likevel føles selve manuset også som litt overkomplekst og sært. Jeg skulle ønsket meg mer tydelighet og mindre visvas.

Det er litt vanskelig å skulle sette karakter på dette. Jeg er jo en sci-fi elsker, men dette slo ikke helt an i min bok, men filmen føles dog helt grei. Designet på våpen og kostymer virker kult og det er ikke effekter det man skorter på heller. Jeg skal ikke avsløre helt hva som skjer, men jeg synes filmskaperne burde kommet med en bedre og kulere konklusjon. Skuespillet er også helt på det jevne og actionen er innimellom kul nok. Likevel mangler det noe for å få dette til å glimre. Det er ikke så mye filmskaperne burde gjort annerledes for å gjøre dette til en mye bedre avslutning. Matrix fortjener en bedre avslutning av trilogien enn dette. Vi fikk et greit svar i første film, men de to neste filmene gir ikke et klarere bilde. Det gjør at jeg føler meg litt lurt. Dette blir en Matrix-film på valium.

Nå har jeg vært utrolig negativ i min kritikk og det beror seg på at jeg digget den første filmen og at dette ikke følger opp det kaliberet. Om du føler dette ble litt ensidig fra meg så beklager jeg det. Hvis du liker enkel action så kan nok dette føles som en litt gøy film i så måte, men for meg er helheten veldig viktig og jeg klarer ikke å vurdere filmen uten å blande inn de to andre filmene. Spesielt siden den første filmen som er en av mine ynglingsfilmer.

Som en oppsummering, vil jeg gi dette en stor anbefaling om du likte den Matrix-andre filmen i rekken. Vi får lov å surfe litt mer i Matrix-universet i tredje omgang. Filmen er også litt kulere den siste halvtimen. For min del skulle også slutten vært litt mindre åpen. Hva er Matrix? Og hva er meningen med disse filmene? Jeg må dessverre meddele at det nok ikke er alle som henger helt med. Jeg vet ikke om brødrene selv skjønner all den filosofien de måtte støtte seg bak. Det er ikke langt fra geni til idiot og her føler jeg det bikker litt over. Dette er som å se Ringens Herre-filmene uten å bli klok på hva man egentlig har tatt del i. Når jeg ruller karakteren her blir det en veldig sterk treer for en fult severdig film. Ikke forvent deg så mye så kanskje man til og med blir overrasket over dette.