| Logo
Anmeldelse av The American - Film (2010)
Film: The American (2010)
Kategori: Drama, Thriller, Kriminal
Land: USA
Regi: Anton Corbijn
Spilletid: 105 min
Datoer:
| 2010-09-17 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.2 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (44 kritikker)



Anmeldelsen:

God og sær stemningsfilm

Publisert: [ 9. Oktober 2010 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

En amerikaner er i Europa. Hvem har sendt ham? Hvilket oppdrag skal han løse? Det er det du skal finne ut...

Anmeldelse:

Jeg hadde ikke lest noe som helst om filmen på forhånd og ble derfor svært overrasket. Liker veldig godt begynnelsen på filmen. Det hele åpner med et noe som ser ut som et kjærlighetspar er på tur. Plutselig begynner det å hagle skudd mot dem. Jeg er da litt i villrede på hva som skjer. Hvem jager hvem? Og så får man avslørt litt etter litt hvem denne mannen er og hva han gjør. Jeg har valgt å legge meg på en linje i denne anmeldelsen der jeg ikke vil avsløre noe av handlingen, slik at jeg ikke kommer til å ødelegge gleden for du som velger å se filmen.

Det er en interessant karakter George Clooney spiller. Jeg skjønner veldig godt hvorfor han valgte å ta den. Det er mye å spille på for ham. Rollen er heller ikke helt rett frem som det ofte er i Hollywood. Jeg elsker det at vi hele tiden underveis lurer på hvem denne mannen egentlig er. Clooney fungerer perfekt i rollen og spiller den med glans. Han gjør mye av filmen og viser seg som et perfekt midtpunkt.

Dette er en stemningsfilm deluxe. Det er masse gode skildringer og filmen tar seg relativt god tid til å fortelle historien. Til tider kan den minne litt om filmen 'The French Connection' fra 1971 i tempo og stemning. Med andre ord vil nok en del falle litt av i denne filmen, fordi den er svært langsom. Dette er med andre ord ikke noe for de store massene, men filmelskere vil nok kunne sette mer pris på dette. Jeg likte denne filmen ganske godt, men så er jeg jo litt sær i smak når det gjelder film. Dette er litt typisk for en film som som kunne deltatt på en filmfestival.

Mannen bak filmen heter Anton Corbijn. Han har laget suksessfilmen Control fra 2007, som sin mest kjente film. Corbijn gjør en relativt god jobb med denne filmen også. Jeg føler at han får mye ut av det potensialet som ligger i manuset. Det er jo ikke så mye som skjer i filmen, men desto viktigere blir det stemningsscenene sitter. Filmteknisk er også filmen stødig. Kameravinkler og alt er veldig tøft gjennomført. Alt for å fortelle historien på en stilig måte. Det er også gjennomgående scenografi med den flotte naturen og de pene bylokasjonene som filmen foregår i.

Vi får også servert litt kulturelle referanser til blant annet Sergio Leone-filmer eller selvsagt sangen 'The Americano' som herjet sommer-Norge rundt år 2010. Det er også litt humor i hvordan referansene blir presentert eller andre små humorpoeng, men uten at dette beveger seg mot noen komedie av den grunn. Vi var en gjeng som så dette og de fleste synes at dette ble for trengt, men det var også noen som likte dette relativt godt også. Annerledes var den jo så absolutt. For deg som ser veldig mye film og digger filmen som et medium tror jeg kanskje dette kan falle i smak. Den er kanskje litt vel kultivert til tider, men jeg synes bare det var en del av sjarmen.

Som en oppsummering kan jeg si at dette rent filmteknisk er mer enn tilfredsstillende. Jeg føler og filmen er interessant å se. Den pusler gradvis ut et bilde som jeg ikke ser helheten av før slutten endelig kommer. Det hele er også veldig vakkert fortalt. Filmen bruker masse gode bilder til å formidle ting på en herlig måte. Men hvis man liker de vanlige Hollywood-thrillerene, så ville jeg kanskje styrt unna dette. Det fordi dette riktignok er en thriller, men den skynder seg sakte og de fleste vil nok bli for utålmodig. Men hvis man klarer å slappe litt av å vente på de gode øyeblikkene og lar seg imponere av filmtekniske detaljer, er dette filmen for deg. Jeg ruller sterkt firer, men som sagt ikke for alle uten at jeg skal dømme hvem som kommer til å like den og ikke.