|
Film: Le Locataire (1976)
Aldersgrense: 18 år
Kategori: Thriller, Grøsser
Land: USA, Frankrike
Regi: Roman Polanski
Spilletid: 125 min
Mediarating:
4.6 av 6Keyword:
Roman Polański
|
||
|
Serie: Polanskis leighetstrilogi | Leieboeren (The Tenant) (1976) | Rosemary's Baby (1968) | Repulsion (1965) |
|||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (18 kritikker) |
|||
|
Anmeldelsen:
Underholdende og svært stemningsskapende
Publisert: [ 5. November 2010 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
|||
|
Terningkast:
Ingress: Trelkovsky er en mann med fransk statsborgerskap, men av polsk slekt. Han er svært forsiktig og forsøker ikke å trakke folk på tærne. Det var ikke lett å være innvandrer i Frankrike på denne tiden. Det er også vanskelig å leie seg et sted og bo. Det er også derfor Trelkovsky gjør hva han kan for å få lov å leie en leilighet. Han får leie leiligheten og gransker forhistorien til den som har bodd der før ham. Litt etter litt finner han ut at det er andre som forsøker å innvirke i hans rolige tilværelse. Det gjør hans ellers så trygge liv liv, surt for ham... |
|||
|
Anmeldelse: Denne filmen leker litt med deg som seer og det liker jeg. Den begynner som en tradisjonell dramafilm og utvikler seg mer og mer i form av noe som minner mer om en skrekkfilm. Jeg liker veldig godt det mystiske aspektet med filmen. Vi følger denne mannen som leier seg en leilighet i et litt snodig nabolag. Litt etter litt nøstes historien opp. Vi skjønner mer og mer av hva som skjer rundt denne mannen og den mystiske leiligheten. Roman Polanski er mannen bak filmen. Han er som mange vet en svært anerkjent filmskaper. Han har laget andre perler som "Rosemary's Baby", "Pianisten" og "The Ghost Writer". Jeg vil vel si at denne mannen står høyt i kurs i min bok og jeg har til gode å se en dårlig film fra ham. Denne filmen føles gnistrende og er veldig gjennomført og vellykket i alt den forsøker seg på. Dette er en film som er litt i gate med blant annet "Rosemary's Baby". Jeg liker det at filmen leker litt med oss som seere. Framdriften i filmen er stor og oppbygningen er meget bra lagt opp. Det begynner veldig rolig og utvikler seg til å bli litt av et mysterium, som vår mann Trelkovsky gjør sitt beste for å finne ut av. Ofte føles eldre filmer som litt treg, men det føler jeg ikke denne filmen er. Den er riktignok litt treg i starten, men det virker mer som en fiffig måte på å bygge opp den nødvendige spenningen. |
|||