Las Vegas Review-Journal
  8.7 Rotten Tomatoes - publikum
  8.6 Rotten Tomatoes
  7.8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Herlig film med den entusiastiske Zorba

Publisert: [ 1. Februar 2011 ]

Den halvt engelske og halvt greske forfatteren Basil er på vei til Kreta for å gjøre forretninger. På vei dit treffer han Zorba, som er en svært entusiastisk mann som trygler om å få bli med på reisen. Zorba er er en gammel gruvearbeider og blir ansatt på flekken når Basil får høre nettopp det. Sammen drar de til Hellas for å drive gruvedrift i en mine eid av Basil. Zorba viser seg å være litt av et eventyr av en person, som forandrer Basils liv for alltid...

Filmen er basert på boken Zorba the Greek av forfatteren Nikos Kazantzakis. Michael Cacoyannis har både regi og manus i filmen. Begge deler er svært solid gjennomført. Manuset føles veldig interessant og uten å ha lest boken føler jeg at den rommer mye substans. I filmen har filmskaperne fått fram mye god stemning og svært underholdende handling.

Vi får skissert selve livet på landsbygden på Kreta. Det blir også tid til en del livsfilosofi med på kjøpet. Filmen ble nominert til hele syv Oscars, blant annet for beste film. I tillegg til utsøkt regi og et flott manus har denne filmen også andre kvaliteter. Fotoet er fremragende gjort og er noe du virkelig legger merke til i filmen. Scenografien er også strålende og glir perfekt sammen med det flotte fotoarbeidet. Og selv om filmen er skutt i sort hvitt, så er dette noe jeg bare nyter, uten å føle mangel på av farger.

Dette er en film om det å nyte livet. Zorba er en som er dyktig på nettopp det å ta for seg av livets gode sider. Basil blir lært opp i hvordan livet skal leves for å få mest mulig ut av det, både med damer og forretninger. Det er underholdende å studere mennesker, særlig slik filmen forteller historien. Vi møter mange interessante rollefigurer som vi lærer å kjenne. Jeg liker veldig godt hvordan man får fortalt litt og litt mer av hvem den litt gåtefulle Zorba egentlig er.

Skuespillerprestasjonene er svært gode. Anthony Quinn gjør en super hovedrolle som Alexis Zorba. Dette er nok en av hans beste rolletolkninger i hans karriere. Han gjør den karismatiske Zorba til en veldig sammensatt kar som jeg bare digger å følge. Lila Kedrova gjør også en svært fargerik tolkning av den gamle enken BoBolina som tar imot Basil og Zorba når de ankommer Kreta. Dette var også noe hun fikk seg en velfortjent Oscar for. Alan Bates er også god som den litt innesluttede forfatteren Basil. Irene Papas gjør også en framtredene rolle i filmen, og den leverer hun på svært troverdig vis.

Dette er et veldig godt drama. Filmen er både sterk og fornøyelig. Den speiler selve livet, der ikke alt går rollefigurenes vei hele tiden. Vi blir med på både gleder og sorger. Zorba er en veldig kul karakter og gjør denne filmen verdt å se i Quinns fantastiske skikkelse. Han er virkelig med på å gjøre denne filmen til en sann klassiker. Om du ikke har sett filmen, så ville jeg satt av tid til å få den med seg, for dette er en svært solid film som har mye å by på. Den er rett og slett så fengslende at tiden flyr rundt en, og det til tross for at filmen er godt over to timer lang.