Anmeldelse av Clash of the Titans - Film (1981)

Mountain Xpress
  6.9 IMDB ( Internet Movie Database )
  6.8 Rotten Tomatoes
| |

Klassisk eldre effektfilm

Publisert: [ 25. Mars 2011 ]

Guden Zevs sin sønn Perseus, blir født på jorden. Han blir som baby kastet på sjøen i en kiste sammen med sin mor, og blir reddet og passet på av gudene. Han vokser opp og blir en meget sterk og kløktig kar. Vi følger Perseus på et meget viktig oppdrag, for å redde sin kjære Andromeda, fra en ond gudinne. For å redde henne må han møte store farer. Blant annet i form av det gigantiske uhyret, Kraken...

Dette er originalfilmen av Clash of The Titans. Filmen har blitt igjeninnspilt i 2010 ved samme navn, og med skuespillere som Liam Neeson, Ralph Fiennes, Mads Mikkelsen og Sam Worthington. Jeg har også sett den nyversjonen, men selv om nyversjonen er teknisk overlegen når det gjelder effekter, klarer den faktisk ikke å overgå 1981-versjonen når det gjelder kreativitet og stemning. I den nye filmen er det nesten kun effektene som har noe å fare med, og det er det mye av i 1981-versjonen også, men på en litt annen måte. Monstrene er ganske fett laget og vi får en god del kule effekter fra gode gamle dager før dataanimasjonen begynte å ta over.

Spesialeffektene er veldig gode for sin tid. Effektene er gjort av legenden Ray Harryhausen. Han har virkelig klart å gjøre veldig mye ut av et dårlig utgangspunkt. Jeg vil si at han har vært svært kreativ i måten å bruke effekter på. 'Clash of the Titans' var vel egentlig en film som folk flest ikke var mulig å lage på starten av 1980-tallet. Effektene er dog kraftig utdatert etter dagens standard. Filmen begynner eksempelvis med at vi får se en fugl som flyr gjennom luften. Der klippes det mellom en ekte fugl og en tegnet versjon. Vi ser veldig lett at fuglen innimellom veksler over i tegnet utgave. Etter hvert som jeg blir vant til hvilke effekter vi får i filmen, synes jeg nesten bare det er sjarmerende med alle disse kreative løsningene. Jeg synes i alle fall at filmen klarer greit å holde på illusjonen rundt eventyret som fortelles.

Vi får en del kjente fjes her også. I hovedrollen finner vi Harry Hamlin (Lov og rett i LA) som Perseus. Han gjør en grei innsats her og passer inn som filmens store helt. Laurence Olivier (Marathon Man, Spartacus og Rebecca) spiller Zevs og han har den riktige pondusen for den rollen. Videre finner vi Maggie Smith (Harry Potter), Claire Bloom (Kongens Tale), Burgess Meredith (Rocky, Batman 1966 og Gretne gamle gubber) og sist men ikke minst Ursula Andress (James Bond).

Filmen benytter den greske Gudemytologien og der er det mye kult å ta av. Vi får mye kul stemning underveis i filmen. Minst to scener setter seg bedre i skolten min enn de andre. Det første er når Perseus slåss mot den fryktede Meduza, med slangehår og slangekropp, som kan gjøre folk om til stein bare med å møte blikket hennes. Men også scenen, der oppgjøret mot den store Kraken, er noe som føles svært kult og actionpreget i filmen. Det er noe eget med slike scener. Det kan for mange se litt rart ut etter dagens filmstandard, men jeg synes at slike scener viser oss litt småeksotisk filmmakeri som man i gamledager måtte ty til. Det minner jo faktisk litt om klassikeren King Kong, da Kong kommer for å hente sitt offer i den yndige damen, bare at her er kjempeapen byttet ut med et sjøuhyre.

Jeg ser jo at spesialeffektene begynner å trekke på årene, og dette hadde jo aldri holdt mål i dag, men likevel er det noe som føles så sjarmerende i måten filmen er skapt. Filmskaperne har benyttet filmmediet til det maksimale. Det vi ser vitner om en livlig og kreativ måte å lage film på uten hjelp av en eneste datamaskin. Det er mulig at denne filmen ikke passer for alle lenger, men om du liker eventyrfilmer og klarer å leve deg inn i den, er dette en grei og spennende film. Og skal du velge mellom den nye versjonen og denne så velger jeg faktisk denne, fordi den skaper bedre underholdning i mine øyne, imens den nyinnspillingen dessverre feiler helt totalt og blir for gjennomsnittlig i mengden av nye effektfilmer. Jeg faller på en svak firer for dette eventyret, som nok hadde vært en del bedre om jeg hadde sett den da den i 1981. Da er jeg sikker på at dette må ha vært en storfilm på kino. Jeg vil også tro at 'Clash of the Titans' alla 1981 har inspirert mange filmskapere og vist at det var mulig å lage store eventyrproduksjoner.