Anmeldelse av True Grit - Film (2010)

| |

Andre anmeldelser på filmen: (2)
[2011-04-18] - Et ekte kvinnfolk av Kristine
[2011-02-17] - Sterk og gjennomført westernspenning av Tore

Nyversjonen til Coen-brødrene imponerer

Publisert: [ 31. Mars 2011 ]

Mattie Ross var bare 14 år gammel da Tom Chaney brutalt skjøt og drepte hennes far. Chaney tok også hesten til Mr. Ross og to californiske gullstykker, som han bar i bukselinningen. Mattie kommer derfor til byen for å få hevn over faren. Hun hyrer inn den røffe og tøffe Rooster Cogburn til å finne Chaney. Mattie drar selv sammen med Rooster for å sikre at hun få sin hevn over farens drapsmann...

Dette er en igjeninnspilling av filmen True Grit fra 1969 med John Wayne i hovedrollen. Denne filmen er like fornøyelig som originalen og behandler originalen med stor respekt. Mye er veldig likt som i originalen, og filmskaperne har beholdt alt det som gjorde originalen severdig. Og samtidig har de også foredlet filmen. Begynnelsen er svært lik som originalfilmen og jeg kjenner igjen mye fra den første filmen. Filmskaperne har også beholdt en del av replikkene fra originalen, og et lite øyeblikk tenkte jeg at dette ikke kom til å by på noen overraskelser, men der tok jeg feil. Vi får en del mer forskjellige måter å presentere ting på etterhvert. Jeg kjenner igjen en god del, men det er også kult å se at denne versjonen også har gjort hjemmeleksen og gir oss valuta for pengene.

Det er de dyktige og berømte filmskaperne, Coen-brødrene, som står bak nyversjonen av True Grit. Ethan Coen og Joel Coen står for både regi og manus. Det er vanskelig å skulle gjøre en ny versjon av en gammel klassiker. Coen-brødrene klarer dog virkelig å foredle originalen og levere noe som det er 'svung' over også etter dagens standard. Det er også kult at Coen forsøker seg på westernfilm, som det rett og slett ikke blir laget noe særlig av lenger. De har gjort dette med mer realisme og en litt mørkere tone enn den første 'True Grit'. Regien er svært solid og de viser at de også mestrer å gjøre en real cowboyfilm. Manuset fungerer svært godt i denne nye versjonen. I tillegg er fotoet noe som skiller skiller seg ut og er usedvanlig flott. Scenografien er også særskilt god og kostymene er både tøffe og tidsriktige.

Jeff Bridges er virkelig god i hovedrollen som den harde, tøffe, enøyde og alkoholiserte Rooster Cogburn. John Wayne spilte denne rollen i 1969 og gjorde den gang en rolletolkning uten sidestykke. Det er litt av noen sko Bridges skulle fylle. Han tar over rollen fra selveste Wayne, som vant Oscar for sin prestasjon den gang. Heldigvis forsøker ikke Bridges å gjøre rollen på samme måten som Wayne gjorde. Han gjør den på sin egen måte og han passer også godt til rollen sin. Det var noe eget med Wayne, men jeg liker også Bridges tolkning svært godt som er litt mer nedpå. Hailee Steinfeld er også svært god som den egenrådige og tøffe guttejenten. Hun gjør også tingene på sin egen måte og skiller seg en del ut fra rollen i den første filmen, som var kanskje litt mer sjarmerende og artig enn troverdig. Vi møter også en nesten helt ugjenkjennelig versjon av Matt Damon som føles som et friskt innslag i filmen. Josh Brolin (Milk, American Gangster, No Country for Old Men og In the Valley of Elah) fyller skoene til skuespilleren i orginalen fint som Tom Chaney. Barry Pepper (Flags of Our Fathers, Den Grønne Mil, Saving Private Ryan og Enemy Of The State) spiller Ned Pepper. Han virker som han tar mye fra Robert Duvall, og er i enkelte scener helt kliss lik Duvalls tolkning, også i utseende, men jeg føler ikke at det gjør så mye.

Dette er blitt en veldig underholdende film med som sagt meget gode skuespillerprestasjoner. Alt er veldig velgjort og føles som et bra realistisk portrett av historien som egentlig stammer fra en bok av Charles Portis. Selv om mye føles litt likt i handling som True Grit fra 1969, er det to vidt forskjellige filmer. Når jeg så denne versjonen, følte jeg at den gav meg litt mer i presentasjonen. Den er med andre ord mye bedre teknisk sett. Men man skal heller ikke kimse av originalen, den gir oss en lettere versjon med litt humor og en del medfølgende underholdning. Denne versjonen føles mye mer naturlig på et farlig oppdrag om å finne og felle en morder. Dette var en et meget solid forsøk på å lage en westernfilm i 2010. Jeg må virkelig si at Coen-brødrene har klart å 'naile' westernfilmen, og det på en måte som behandler den med stor respekt, i tillegg føles dette som en helt ny film, ikke bare noe som noe som kopierer alt det andre som er laget innenfor sjangeren. Dette står til en veldig sterk femmer og er noe alle westernelskere bør se.