Anmeldelse av Unstoppable - Film (2010)

Biojensen.dk
  Moviemadness.blogg.no
| |

[2010-11-11] - Løpsk tog med mye lyd av Jacob

Action-thriller om et tog som løper løpsk

Publisert: [ 10. Juni 2011 ]

En togfører gjør toget klart til avgang. Han setter toget på full fart og skal bare ut å sjekke noe før toget kommer opp i fart. Han somler litt og plutselig er toget kommet opp i rask løpehastighet. Den litt fyldige togføreren løper det han er god for for å ta igjen toget, men han stumper og da er katastrofen et faktum. Et stort godstog er nå på vei i stor fart inn i et boligområde med en litt farlig lettantennelig last. Det gjør at toget nå har blitt en ustoppelig missil som kan eksplodere når som helst om det sporer av...

Det virker kanskje litt usannsynlig at et tog kan komme på avveie på denne måten, men jeg husker godt den norske saken om godsvognene som rullet i stor fart og kom på avveie. Derfor føler jeg det kan være en viss mulighet for at slik dumskap kan oppstå. Konseptet er jo rett og slett bare at et tog kommer på avveie uten sjåfør og i stor fart. Da er det lite som kan stoppe det. Kloke hoder må derfor forsøke å klekke ut en plan for hvordan de kan stoppe togmonsteret før det gjør uopprettelig skade på mennesker og verdier.

Historien og manuset bærer preg av et litt for enkelt konsept. Men likevel har filmskaperne forsøkt etter beste evne å få inn nok elementer til at dette kan vare i sin knappe tilmålte tid på 90 minutter. Jeg hadde kanskje håpet på at dette skulle by på eksempelvis noen mer standard terrorister som sto bak det ustoppelige toget. Eller at dette hadde skjult litt mer av hvorfor toget var på avveie. Det føles ikke like kult, når filmen er så til de grader gjennomsiktig som dette, der man til en hver tid vet helt hva som skjer.

Suksessregissøren Tony Scott står bak 'Unstoppable'. Det gjør at jeg forventet litt mer enn det jeg fikk her. Særlig med tanke på at han har levert andre spennende filmer som Top Gun, True Romance, Enemy Of The State, Spy Game og Man on Fire. Denne filmen så full av klisjeer som bare fungerer sånn halvgreit hele veien. Det er bittelitt spenning selv om man vet akkurat hva som kommer til å skje, og hvordan det hele vil ende. Jeg sitter bare å ler litt av hva filmen gir oss. Det fordi ting blir litt pinlig banalt til tider. Men for den som bare er ute etter litt togaction i hverdagen, er jo dette helt grei skuring.

Denzel Washington funker greit i hovedrollen som en togekspert, som har jobbet med tog hele sitt liv. Etterhvert befinner han seg midt oppi dette togdramaet. Rollen hans byr derimot ikke på noe du ikke har fått fra før. Dette er nok en av de tammeste filmene jeg har sett Denzel i, og han får heller ikke så mye å spille på. Han avleverer mer bare replikkene han har fått tildelt. Chris Pine mest kjent fra J.J. Abrams 'Star Trek' fra 2009, får heller ikke vist seg skikkelig frem. Karakterene blir litt vel typiske og er så lite spennende som man kan få det. Her må man nesten bare si sorry på Denzel Washingtons vegne, selv ikke en skuespiller av hans kaliber er nok til å redde denne filmen alene.

Nå har jeg jo nesten slaktet denne filmen og det er for å dra ned dine forventninger. Filmen er dog helt greit skrudd sammen. Den har nok et ganske okei budsjett og filmen vil nok by på litt spenning og action for de som liker slikt. Jeg ender på en svak treer for dette, fordi dette var alt for standard presentert som filmunderholdning. For min del lå den største underholdningen i å more seg over at ting var så til de grader forutsigbart. Om du liker typiske actionthrillere, er dette en film du lett kan vente med å se til man har sett alt annet. Filmen er sikkert også et greit valg om du ikke har sett så mye annet i samme sjanger.