Anmeldelse av Omen III - The Final Conflict - Film (1981)

5.6 IMDB ( Internet Movie Database )
  3.4 Rotten Tomatoes - publikum
  3.2 Rotten Tomatoes
| |

Det onde mot det gode...

Publisert: [ 3. Juli 2011 ]

Damien, som er selveste Antikrist, er blitt over tredve år gammel. Han styrer hele Thorn-imperiet og blir i tillegg utpekt som USAs ambassadør i England. Damien er blitt en av verdens mektigste menn. En gruppe munker forsøker å drepe den mektige Antikrist. I tillegg er også Kristus, også kommet på banen. Hver dag Kristus lever, blir Antikrist bare svakere. Kampen mellom Himmel og Helvetet er nå i gang for fullt...

Vi får en litt mer handlekraftig Antikrist. Han er ikke satt tilbake av redsel og vet virkelig hvem han er, og hva hans formål er på Jorden. Damien er mer kynisk, farlig og mektig enn noensinne. Det er noe ved en slik rollefigur som gjør den spennende å følge. Han forsøker å framstå som totalt harmløs og vil helst ikke vise hvem han egentlig er. Finner folk ut at han er Antikrist må de dø, før de gjør mer skade. Og når Kristus blir født, blir dette ekstra spennende. Føler at dette utgangspunktet er noe jeg ventet litt på skulle komme i de foregående filmene. Jeg tenker på den 'ultimate' kampen mellom ondt og godt.

Mye er heldigvis forbedret fra forrige film. Denne gangen har filmen en skikkelig historie å fortelle, og det skjer også mer. Tempoet er høyere og oppbygningen mye bedre. Det er faktisk litt spenning i filmen igjen. Historien er veldig interessant og du lærer litt mer om den fortellingen som står om i bibelen. Alt blir dramatisert på en ganske grei måte. Men selv om mye egentlig ligger til rette for å underholde, blir dette aldri helt den avslutningen jeg hadde ventet på. Filmen er god på å bygge opp til den store finalen, men det hele avsluttes litt vel raskt.

Dette må sies å være en slutt som skuffer en del. Med en oppbygning på to filmer, hadde jeg forventet mye mer. Det gjorde at jeg mildt sagt ble skuffet. Det er ikke noe i veien med slutten i så måte, men filmen burde vært minst en halv time lengre. Jeg savner en skikkelig kamp og ønsket litt mer spenning på slutten enn det lille vi fikk. Vi får også vite litt tidligere hvordan dette vil utvikle seg. Det hadde vært kulere om filmen var litt mer åpen frem til siste slutt.

I begynnelsen alt som en Omen-film. De sorte skremmende hundene er også tilbake. Men det blir litt for mye reint drama i filmen. Det er vel og bra med hverdagsdrama, men ikke i en slik film. Her bør vi få mer spenning og grøss. Det er dog mer driv i 'Omen III' enn den forrige filmen, men dessverre blir filmen for enkel. Filmskaperne 'safer' for mye. Det blir rett og slett litt for kjedelig i lengden. Historien er spennende nok, men manus er ikke spenstig nok. Det er mulig filmskaperne ikke hadde de rette effektene til å gjøre dette så episk som det kunne ha blitt med dagens effekter, men da lurer jeg på hvorfor ikke filmen tenker enklere og mer thrilleraktig. Det hadde vært gøy å får en mer rendyrket film uten overnaturlige ting som i den første filmen. Da er det bare å legge på grøsserelementer for å skape ekstra spenning i thrilleren slik som første film klarte til fingerspissene.

Skuespillet i filmen er greit nok. Vi finner en yngre utgave av Sam Neill (Bedre kjent fra Steven Spielbergs dinosaurfilm i ‘Jurassic Park’). Dette var hans Hollywood-debut og hans første fot innenfor hos den store fiffen av filmmakere. Han har et utseende som er veldig passende for rollen, men han overspiller en del. Dette blir ikke helt slik jeg hadde håpet på når med Neill i rollen som Damien. Filmskaperne burde enten instruert Neill bedre eller funnet en annen dyktigere skuespiller til denne viktige rollen.

For å oppsummere så er dette blitt en bedre film enn den andre, men likevel mye dårligere enn den første filmen i rekken. Det virker som om 'Omen III' setter seg fast i for tungt materiale. Det gjør at man nesten bær være religiøs av det ene eller det andre slaget for virkelig å sette pris på filmen. Jeg synes med fordel filmskaperne kunne presset inn mer spenning. Og hvor blir det av grøsseren? Om du liker grøssere, er dette ikke noe du trenger å se. Filmen fungerer dog litt bedre som thriller, men det blir litt for slapt der også. Regien er heller ikke på sitt beste og slutten burde vært jobbet mer med. Det gjør at jeg føler jeg ikke blir tatt nok på alvor, etter å ha jobbet meg gjennom tre Omen-filmer. Men filmen er likevel helt grei skuring for deg som føler du må se alt ferdig.