|
Dokumentar: Folk ved fjorden (2011)
Kategori: Dokumentar
Land: Norge
Regi: Øyvind Sandberg
Spilletid: 61 min
Datoer:
| 2011-10-28 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
4.8 av 6 |
||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (10 kritikker) |
|||
|
Anmeldelsen:
Fascinerende varme menneskeportretter i pakt med naturen
Publisert: [ 10. November 2011 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
|||
|
Terningkast:
Ingress: I dokumentaren møter vi tre personer som forteller om en døende Vestlandskultur. Vi følger de tre gjennom et år, der de bor langs Osterfjorden på Vestlandet. Disse tre både lever og bor slik folk til uminnelige tider har levd langs fjorden. De lever av sitt gårdsarbeid. Vi treffer Magnhild Dyrdal og moren Maria på over 90 år. Magnhild er kjent for sin gode geitepølse og sin tradisjonsmat. Hun følger geitene og sauene i tykt og tynt fra sin spede fødsel til sin velsmakende sluttfase som pølse. På en liten gård et annet sted ved fjorden treffer vi Ole Hjelmås. Han tok over gården allerede i syttenårsalderen, og driver gården på gamlemåten. Hesten er riktignok byttet ut med traktor, men fremdeles er han helt avhengig av sin etter hvert så skrantende kropp, for å få gjort mye av arbeidet der traktoren ikke kommer til. Det er et hardt men takknemlighetsfylt liv de lever i harmoni med naturen... |
|||
|
Anmeldelse: Når jeg så at denne filmen skulle settes opp på kino var jeg litt betenkt og litt glad på samme tid. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til om den hadde bred nok appell til å nå ut til det store publikumet. Filmen er helt klart laget for den voksne garde og her øses det ut av livsvisdom, erfaring og generelt om kunnskap til god gammel norsk bondekultur. Når det gjelder min skepsis om filmens smale apell, så kan jeg jo egentlig si at jeg nok tok litt feil, for da jeg så filmen var det i en fullsatt sal på kinoen en mandag klokken 18:00. Jeg kom raskt inn i filmen. Fokuset er lagt på menneskene, og de er av det litt eldre slaget. Disse menneskene gjør seg godt på film. I tillegg virker de såpass jordnære og opptatt å formidle deres virke at de klarer å slappe av foran kameraet. Det slår meg også hvor primitivt disse menneskene lever og likevel så fornøyde de er. De lever på sett og vis litt i ett med dyrene. Ole Hjelmås har riktignok ‘råflottet’ seg med luksus som kaffetrakter som han kjøpte i 1975 og en radio som holder ham med selskap mellom slagene på gården, men det er dog alt. Disse eldre sjelene er veldig interessant å følge med all sin erfaring og primitive levemåte. De nærmest klamrer seg fast til sitt småbruk ved fjorden, og desto mer vemodig er det å se at de nå er en utdøende men seig rase bønder. Du får et unikt innblikk i noe som holder på å dø ut. Men til tross for at det faktisk er en god porsjon vemodighet og litt trist, er filmen mettet av både humor og varme. Dokumentaren blir som en underholdende reise i livets realiteter. Du får også med en rekke vakre naturskildringer, når man får se det gjeve landskapet rundt fjorden. |
|||