Anmeldelse av Fredag den 13. - Marerittet fortsetter - Film (1993)
Film: Jason Goes to Hell - The Final Friday (1993)
Kategori: Action, Grøsser
Regi: Adam Marcus
Spilletid: 89 min
Mediarating: 2.1 av 6

Serie: Fredag den 13
| Friday the 13th (2009) | Freddy Vs Jason (2003) | Jason X (2001) | Fredag den 13. - Marerittet fortsetter (1993) | Fredag Den 13 Del 8 (1989) | Fredag Den 13 Del 7 (1988) | Fredag Den 13 Del 6 (1986) | Fredag Den 13 Del 5 (1985) | Fredag Den 13 Del 4 (1984) | Fredag Den 13 Del 3 (1982) | Fredag Den 13 Del 2 (1981) | Fredag Den 13 (1980)

Fredag den 13. - Marerittet fortsetter
  Moviehole
  Q Network Film Desk
  Slasherstudios.com
  Antagony & Ecstasy
  4.3 IMDB ( Internet Movie Database )
  2.5 Rotten Tomatoes - publikum
  2.4 Rotten Tomatoes
  Lars-Erik
| |

Attack of the killer kast   [2014-11-19]
Episode 17: Friday the 13th

Jason bytter kropp

Publisert: [ 1. September 2011 ]

Jason klarer å stå opp fra de døde igjen, selv om nesten hele kroppen er ødelagt. Hans sjel tar bolig i en annen mann og han fortsetter drapsbedriften. Noen nye ungdommer er nok en gang på tur på landet rundt området til Crystal Lake. Jasons nye kropp begynner er god på å variere mordene slik det skal være i slasherfilmer. Marerittet er ikke over, men kanskje det blir det etter denne filmen...

Filmen begynner med at en jente ankommer et hus på landet med bil. Hun må selvsagt skifte lyspære for å få lys i huset. Etter dette går hun ut på badet og hiver av seg alle klærne. Hun skal akkurat til å ta seg et bad før strømmen går. Hun forsøker å finne ut av hva som er galt. Og det er akkurat da du kan gjette hvem som dukker opp? Joda, det er Jason. Og han er på pletten med en stor Machete. Han klarer akkurat ikke å drepe jenta som løper ut i skogen.

Ute i skogen ligger dog et bakhold på lur og venter på Jason. De pumper Jason full av bly før de sprenger hele kroppen hans i fillebiter. Så plukker de opp alle delene de finner av Jason og en likskuemann skriver en rapport. Forskere forsøker å drive forskning på kroppen til Jason. Nå tror vel alle at det er helt slutt for Jason? Men, neida han har et triks i ermet. Noe rart skjer da plutselig Jasons hjerte begynner å slå og likskuemannen begynner plutselig å spise hjertet. Og etter dette tar Jasons sjel bolig i likskuemannen. Dette gjør at Jason er nok en gang på frifot og klar for nye eventyr.

Ny film med nye kåte ungdommer. De som velger å ha sex eller viser kroppen sin naken er i tradisjon tro sikre drapsofre. Jason fortsetter som drapsmaskin, men denne gangen i en litt ny framtoning. Vi lærer litt mer om Jason. Litt av mystikken blir avslørt rundt det gåtefulle monsteret. Det fortelles at Jason ikke lever i en spesiell kropp, men tar bolig i kropper av kjøtt og blod. Ingen har egentlig sett den egentlige Jason. Og dette forklarer jo igrunnen en hel del mye av det som er litt uklart i noen av de andre filmene.

Selv om filmen kanskje føles litt interessant for fansen, hvor de får fortalt litt mer av hvordan det hele henger sammen, er ikke dette underholdende nok for de store massene. Til tross for at jeg hadde ønsket å finne ut av dette på et tidligere tidspunkt, føler jeg ikke at dette gir meg noe ekstra. Jeg lurer jo på hvorfor ikke dette Jason-trikset har vært brukt litt mer utstrakt fra før av. Her blir det i alle fall hyppig bytte av kropper, og du kan aldri være helt sikker på hvem som egentlig er Jason. Men til tross for dette nye elementet, fungerer ikke manuset og historien rundt. Det får alt til å fremstå som en svært B-preget film.

Som tittelen lovet oss, skal Jason ta seg en tur i helvete. At dette skal være den siste fredagen, trodde alle, men vi vet jo at det også kom enda en ny oppfølger i tillegg til en versus film med Jason og Freddy Kruger. Du kan aldri være helt sikker på hva som egentlig skjer i slike filmer. De kjipeste triksene er når filmskapere eksempelvis viser at Jason dør, så er det bare en drøm. Det er rett og slett for mange nødløsninger for hvordan man kan fortsette filmserien. Det er jo de samme triksene de bruker i såpeserier for å få dem til å vare i det uendelige ogss. Om du har sett Halloween-serien, så er bruker det akkurat de samme triksene der. Disse to seriene ligner mye på hverandre. To mordere som ikke kan dø og dreper kaldblodig etter sine instinkter og spesielle regler.

Selv om filmen begynner litt overraskende, er midtdelen svært lite engasjerende. Men det stopper ikke der, fordi dette har i tillegg en historie som ikke henger på greip. Det er greit nok at dette skal være et grøssereventyr, men dette ble for lite av det gode. Jeg håper jo at filmen vil ta seg noe opp mot slutten, og at man kanskje Jason kommer til helvete som lovet. Det blandes også inn noe som ligner på ‘book of the dead’. Dette kunne sikkert blitt en okei kortfilm, men føles alt for langdryg til å skulle fylle en hel spillefilm. Filmen har et okei konsept og en skisse til noe som kunne blitt en ålreit film. Filmskaperne faller for de vanlige fristelsene. Det vil si at filmen nesten utelukkende består av mord satt etter hverandre. Den lille historien som utspilles, bryr jeg dessverre meg ikke nok om.

Som en mager trøst, føles filmen ørlite bedre enn forrige film. her får man i alle fall forsøk på mer nytt å skrive hjem om. Filmen bare snirkler seg avgårde i noe som føles som sneglefart. Selv om de første tyve minuttene var helt okei å se, er det nesten en lidelse å se resten. Skuespillerprestasjoner er en vits og det samme gjelder rollefigurene som gjør dette til en klar ener på terningen. Dette er bare verdt å se om du digget alle de foregående filmene. Det er nærmest null spenning i filmen, snarere tvert i mot. Det eneste som er litt kult og litt absurd er de siste ti sekundene av filmen som legger opp til enda en film. Med andre ord ble konklusjonen lik den norske undertittelen: Marerittet fortsetter. Det var i alle fall et mareritt å se dette, håper ikke det fortsetter i neste film...