Anmeldelse av Blair Witch 2 - Film (2000)

1.3 Rotten Tomatoes
| |

Filmkikkpodden   [2023-11-14]
Episode 68: The Blair Witch Project

Fra skogen til fabrikken for å analysere en hekseblackout!

Publisert: [ 13. Oktober 2011 ]

Vi skal tilbake til Burkittsville i Maryland der den første ‘Blair Witch’-filmen fant sted. Handlingen er lagt til høsten etter at ‘The Blair Witch Project’ hadde premiere. Filmen tiltrakk seg en mengde turister til området der de tre filmstudentene forsvant i første film. Det er blitt ‘Blair Witch’-feber i Burkittsville. Vi følger en gruppe ungdommer som består av Stephen og hans gravide kjæreste, Tristen, som forsker på ‘Blair Witch’-fenomenet for en bok som de skriver, Erica, en Wiccaner, Kim, en synsk goth, og Jeff, deres lokale guide. Sammen drar de rundt i Burkittsville. Deres første stopp er ruinene av Rustin Parr hus der de slår leir for natten. De planlegger å holde seg våken hele natten og filmer alt som skjer. Etter hvert som natten skrider frem begynner de å drikke, og plutselig våkner de bare opp neste morgen med ingen erindringer av hva som skjedde den natten. Alle deres kamerautstyr og deres bokprosjektsnotater er totalt ødelagt. De finner imidlertid videotapene til kameraene på samme sted som i ‘The Blair Witch Project’. Når ungdommene får summet seg, tar Jeff med seg videotapene til sitt hjem i en forlatt fabrikk. Bygningen har et forseggjort sikkerhetssystem, med en dyp grøft og bro til inngangen, mange overvåkingskameraer, og en inngangsdør som spiller lyden av bjeffende vakthunder når den er åpen. Her går de igjennom videotapene for å se hva som skjedde på blackout-kvelden. Etter hvert som de analyserer opptakene begynner ting å skje med dem. De ser syner. Er det en virkelig heks blant dem?

Dette er oppfølgeren til supersuksessen og fenomenfilmen ‘The Blair Witch Project’ fra 1999. I forhold til den første filmen som var bygget som en dokumentarfilm, er dette bygget opp som en 'vanlig' film. Det er rett og slett ingenting spesielt med filmen og den forsvinner virkelig i mengden over alle typiske middelmådige tenåringsgrøssere. Blair Witch regissørene Daniel Myrick og Eduardo Sánchez fungerte som exekutive produsenter på filmen, men sier selv at de hadde liten innflytelse på hvordan filmen virkelig ble til syvende og sist. De var også svært missfornøyd med hvordan resultatet ble og hvordan den ferdige filmen ble seende ut.

Filmen begynner med en dokumentaraktig start med litt TV-spotter, reaksjoner og litt promotering av den første filmen, med forteksten: ‘Denne filmen er en dramatisert rekonstruksjon av hendelsene som fulgte etter at filmen ‘Blair Witch Project’ hadde premiere. Filmen bygger på saker i offentlig arkiv på lokale TV-sendinger og på hundretalls timer med innspilte intervjuer. For å beskytte visse menneskers privatliv har navn blitt endret.’. Alt i alt virker dette som et meget billig triks. Filmskaperne later i begynnelsen som om de forsøker å gjøre samme greien en gang til, bare som en vanlig film.

Denne filmen representerer nesten det motsatte av det den første filmen gjorde, og føles som en virkelig dårlig oppfølger. Vi får ikke noe i nærheten av samme 'fealing' som første avsnitt. Det eneste filmene har til felles er at de filmer i en skog og nevner Blair Witch i filmen. De later som om handlingen finner sted i Burkittsville i Maryland, som reaksjon på den første filmen. Selve manuset er jo virkelig slett arbeid. Dette er faktisk ganske kjedelig og uengasjerende å følge. Det har en viss minimumskvalitet i hvordan det er skrudd sammen, men jeg fikk aldri skikkelig skrekkfilmfølelse av å se filmen.

Jeg hadde i alle fall håpet på at filmen skulle komme seg. Noen skrekkfilmelementer kan fungere innimellom, men filmen mangler gode effekter. Vi får en for høy dose sammensveiset ungdomsgjengfølelse. I den første filmen var effektene og handlingen veldig nedpå og der var det kameraet som gjorde effektene, mens her er det akkurat motsatt. Blair Witch-oppfølgeren forsøker for hardt å overbevise deg om at dette skal omhandle noe overnaturlig. Og når filmskaperne i tillegg har en del malplasserte skrekkfilmscener bare for ‘show off’, da mister de meg som seer. Det blir også forsøk på å skape humor underveis. Det skal også legges til at filmen ble nominert til hele fem priser under Razzie Award i 2001. Blant annet for verste film, verste regi, verste manus og vant prisen for dårligste oppfølger.

Om du likte den første filmen, tror jeg ikke du trenger å se oppfølgeren. Dette er i alle fall siste gang jeg gidder å se denne filmen. Ser heller den første filmen om igjen. Den første filmen er jo en del av filmhistorien og er definitivt en film som fortjener mer oppmerksomhet enn dette mølet. Alt er så middelmådig gjort i oppfølgeren. Karakterene er kjedelige, volden generiske og spenningen ikke-eksisterende. Med det resultatet er det jammen ikke rart at denne regissøren ikke fikk lage spillefilm igjen.