Anmeldelse av Kalde Føtter - Film (2006)

Filmhjerte.blogg.no
  VG 2 gang
  4.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Når Trine og Christer skal gifte seg blir det drama i bygden

Publisert: [ 28. Oktober 2011 ]

Trine er sammen med Christer. Snart skal de gifte seg. Men Christer har litt problemer med seksualdriften sin, men det er noe Trine klarer å se igjennom fingrene med, og som hun tror kommer til å fikse seg på sikt. De virkelig store problemene begynner når Kalle kommer tilbake til bygda som nyrik fyr. Kalle har alt i livet utenom en dame og siden han synes at Trine er den peneste dama i bygden, er det henne han vil ha. Han er også villig for å gå svært langt for å få tak i henne. Møysommelig legger Kalle en dristig og svært utspekulert plan for hvordan han skal ta Christers plass...

Norske komedier pleier å være av det litt sære slaget og med en viss form for drama med på kjøpet. Dette er en norsk film med mye crazy komikk. Filmskaperne forsøker riktignok å gjøre dette på tradisjonelt amerikansk vis. Men selv om filmskaperne forsøker på å skape harry komikk, blir dette alt for tamt til tider. Filmskaperne forsøker å dra inn de villeste ting for å forsøke å underholde oss. Tematikken er som vanlig lagt rundt kjærligheten. Manuset forsøker å rote forholdet mellom hovedrollefigurene maksimalt til. Det virker også som om filmskaperne også forsøker å være så drøy som mulig for å forsøke å skape billig moro.

Det hele blir litt for krampaktig til tider. Poengene er noe som kunne fungert okei om de hadde vært utført litt annerledes. Mange av morsomhetene er for dårlig formidlet. Det er ofte de små detaljene som gjør om en scene blir morsom eller ikke. Et eksempel er når den ville karakteren Lasse skaller ned en gammel dame under en bryllupsfest. Scenen er gjort slik at du såvidt får det med deg og så rusher filmen videre. Lasse har blant annet en masse artige fakter i denne scenen som ikke fanges helt av kameraet. Det minste jeg forlanger av morsomhetene er at de synes på selve filmen. Og slike scener er det mange av. Poengene er egentlig helt okei morsomme, men komikken når ikke helt ut.

Deler av filmen har også et noe amatørmessig fotoarbeide, som scenen da brudgommen Kurt løper fra sitt eget bryllup. Der virker det som det går litt for raskt i løpescenen. Klippingen er utført helt okei, men er noe enkel i formen. Det er ofte slik i filmen at jeg ser hva som skal være morsomt, men selve formidlingen feiler. Jeg ler ikke av dette, selv om jeg gjerne skulle ønske det var annerledes. Det er med andre ord mange pinlige umorsomme scener i filmen.

Hadde ikke dette vært en norsk film, hadde underholdningsverdien vert ganske laber, men jeg morer meg litt med å treffe en del kjente og kjære fjes underveis. Men dessverre er ikke det godt nok til heve kvaliteten på et akseptabelt nivå. Filmskaperne forsøker å skjule seg bak en del sexspøker og tror at sjømannsbruder og dildoer i seg selv skal gjøre dette mer morsomt. Rollefigurene feiler også totalt. De er så platte, kjedelige og patetisk urealistiske at jeg ikke tror et sekund på dem. I tillegg lurer jeg heller aldri hvor dette kommer til å ende.

Skuespillerne gjør en svært variabel innsats. Dette er filmen hvor Sarah Elise Steensby og Andreas Blix Henriksen vant sine hovedroller gjennom et TV2-programmet Filmstjerne. Andreas Blix Henriksen klarer seg veldig dårlig til tider som Christer. Han er best når han skal holde seg seriøs, men når han forsøker på morsomheter med fjeskomikk, faller han totalt igjennom. Da er hans bedre halvdel i Sarah Elise Steensby noe bedre fungerende, men hun er heller ikke særlig morsom i filmen. Hun skal nesten bare gå rundt å late som hun er en pen blondine.

I de andre rollene er det mye kjente navn som Benny Borg, Brit Elisabeth Haagensli og Øyvind Angeltveit. Men til tross for dette, klarer ikke de å redde inntrykket. Men til tross for at de fleste skuespillerprestasjonene er svært slette og ikke fungerende er det noen lyspunkter. En av dem er Gitte Rio Jørgensen som klarer å formidle sine replikker så man tror på dem og er naturlig morsom også. Ingenting her topper scenen der Jørgensens karakter kommer med replikken ut i luften til vår hovedrollekarakteren Christer: ‘Kommer du tidlig?’. Det er jo ikke gitt at en slik replikk skal framprovosere latter, men Jørgensen klarer den biffen og vel så det. Hadde det vært opp til meg så hadde hun vært brukt mye mer på film enn det hun gjør. Hun er en veldig dyktig skuespiller og er et naturtalent på å spille eldre damer på en måte som tar dem på kornet. Det viste hun jo også suverent i sin rolle i filmen ‘Himmelfall’ der hun stjal mye av showet. Calle Hellevang Larsen er også et friskt innslag i filmen. Han er passe crazy-morsom på en god måte. Han er en som hadde vært kult å se mer av i norske komedier. Stein Grønli som en litt bikertype alla Paul Teutul Senior fra american chopper er også et litt artig innslag, men han får ikke så mye tid som jeg ønsker.

Thomas Moldestad står for manuset og han har gjort en okei innsats. Alt snører seg i hop på klassisk vis, men med en noe oppbrukt historie. Hadde produksjonen vært litt bedre så, kunne dette kanskje fungert på et vis. Det er nok av ting som kunne vært morsomt under de riktige forholdene. Men ting blir ødelagt av dårlig skuespillerinstruksjon og generelt lav kvalitet på det tekniske filmhåndverket. Regien er ved Alexander Eik. Han må ta mye av 'blamen' for at dette fungerer så dårlig. Han klarer rett og slett ikke å fortelle dette på en god nok måte. Mest sannsynlig har han rushet for mye og ikke har hatt god nok tid når han spilte inn filmen. Og selv om ikke 'Kvinnen i Mitt Liv', som også Eik står for regien i, er det helt store, er den likevel milevis bedre enn dette.

For å oppsummere så kommer dette seg aldri opp av gjørmen. Jeg er fan av crazy-komedier og vil gjerne ha mer av slikt i norsk film, men dette var virkelig et skudd i mørket. Om 'Kalde Føtter' skal passe for noen, vil jeg tro at tenåringer er hovedmålgruppen for dette. I den alderen er man ikke så opptatt av ting skal være så godt filmatisk sett, da ser de mer på at innholdet er litt drøyt, selv om filmen ikke viser noe som går over grensen. Dette ble for meg litt for ujevnt og litt kjedelig i lengden, den siste delen av filmen er bare en transportetappe som ikke byr på noe særlig humor. Filmskaperne kunne med fordel ha gjort filmen enda kortere. I tillegg føles selve historien litt for kunstig og konstruert. Dette fungerer bare til et minimum i begynnelsen av filmen. For min del faller dette mellom to terningkast. Det er vanskelig for meg å skulle premiere dette sølet av en film. I tillegg skal jeg forsøke å tenke om hva de fleste andre ville likt ved filmen. Jeg anbefaler dette ikke, men om du må se filmen så bør det være fordi du er fan av noen skuespillerne.