| Logo
Anmeldelse av Nissene over skog og hei - Tv-serie (2011)
Tv-serie: Nissene over skog og hei (2011)
Kategori: Julekalender
Land: Norge
Regi:
Spilletid: 0 min
Datoer:
| 2011-12-01 | TV-premiere | Norge |
Mediarating: 4.7 av 6
Filmkanaler / Streaming:
| TV Norge | TV-Kanal |
Keyword: Julekalender

Serie: Nissene
| Nissene i Skjul (2025) | Nissene i bingen (2021) | Nissene over skog og hei (2011) | Nissene På Låven (2001)

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (12 kritikker)



Anmeldelsen:

‘Nissene over skog og hei’ er oppfølgeren alle har ventet på

Publisert: [ 5. Desember 2011 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:
24 eventyrlystne realitideltakere skal sammen reise som julenisser i gjennom hele adventstiden. De må iføre seg rød frakk, nisselue og skjegg. De får også en sekk med julegaver som de skal frakte velberget gjennom villmarken. En nisse må forlate ekspedisjonen hver dag og bare den tøffeste nissen får banke på døren på selveste julaften og kan innkassere 1 million kroner. Det er klart for nissene over skog og hei...

Anmeldelse:
Ti år etter braksuksessen er endelig nissene tilbake. Forrige gang vi så dem var de på låven, og nå har de flyttet seg ut i skogen. Denne gangen får vi tolv nye nissedeltakere og tolv som var med som nisser i forrige versjon. Nissene deles inn i to lag et for hvitskjeggnissene og et for gråskjeggnissene og det hele blir nesten litt 71 Grader Nord-aktig bare med nisser. De to lagene kjemper mot hverandre i kamp og det tapende laget må stemme hjem en deltaker i nisserådet. Denne fornyelsen og at det ikke igjen er en låve man befinner seg i en flott og frisk ny start så gjør at man får helt nye omgivelser å oppleve de artige realitynissene i. Serieskaperne Espen Eckbo og Kristian Ødegård har nok en gang skapt en hit denne serien også som jeg tror mange vil falle for som foretrukket førjulsmoro.

Her er det 12 nye deltakere. En av de nye er Ernst-Øyvind Tvedt i Espen Eckbos skikkelse. Han er 33 år og kommer i fra Oslo og jobber i DVD-butikk. Han er et ordentlig surrehue og har til og med glemt den personlige gjenstanden de kunne ha med seg på denne ekspedisjonen. Hans favorittutrykk er ‘Jepsi Pepsi’ og han har meldt seg på Nissene over skog og hei fordi han vil vinne 1 million kroner så han kan ta seg et hvileår fordi han føler det er så mye stress i jobben. Så har vi den 52 år gamle Andreas Brochner som også spilles av Espen Eckbo. Han jobber som tannlege og er en skikkelig sleip lederskikkelse som aller helst liker best å høre sin egen stemme. Han og den pene datteren Agnethe (Malin Gregersen) har fått plass i Nissene over skog og hei og de skal forsøke å finne den skikkelige far-datter-relasjonen under oppholdet da den eneste relasjonen de har hatt til nå er gjennom hennes tannlegebesøk hos faren. Håkan Holmgren (Björn Gustafsson) er en 25 år gammel svenske. Han er litt bitter fordi at han har lest i dagboken til sin kjæreste at hun har vært utro. Han vil bare melde seg på for å få noe annet å tenke på. Adam (Kevin Vågenes) er den eneste fremmedspråklige blant nissene og kommer fra Amerika og han driver med litt av hvert og er blant annet komiker og vil forsøke å være den store humørsprederen.

Av de fjesene man kjenner igjen fra forrige runde finner vi blant annet den skallede Rhino Thue som trakteres av Espen Eckbo. Han er nok en gang med på TV fordi han ble framstilt så uheldig under forrige opphold på låven og nå skal han forsøke å rette opp i det inntrykket. Han er framdeles like hårsår og det byr også denne gangen for ham store utfordringer for ham å komme overens med de andre deltakerne. Han jobber som budbilsjåfør fordi da kan han sitte hele dagen å høre på musikk. Han lager også musikk selv og fortiden er han engasjert i et soloprosjekt som han kaller ‘Angzt Machine. Han er også vegetarianer fordi han ikke liker konsistensen av kjøtt. Han vil her bare ha hevn eller revansje som han retter det til. Asbjørn Brekke (Espen Eckbo) er jo den venneløse livsglade alltid så artige skruen som digger å endelig være i selskap med andre og det å være på TV er heller ingen drawback for ham. Så har vi Bent Leikvoll i Atle Antonsens skikkelse er mannen som i forrige versjon alltid ble stemt ut og som alle så på som så irriterende, men siden han var først ut så var det også han som kom inn igjen hver gang noen måtte trekke seg og han endte også opp med å vinne hele dritten også da han kom inn igjen i finalen. Han synes at Nissene over skog og hei passer ham bedre som konsept enn Nissene på loven siden dette er litt mer fysisk og litt mindre sosialt. Han er framdeles like uspiselig som han alltid er. Timothy Dahle (Henrik Elvestad) er også på plass og den skøyeraktige nordlendingen er som vanlig i humør for å legge an på damene og samtidig spille spillet og bygge de riktige relasjonene slik at han kommer lengst mulig. Så har vi Steven (Trond Fausa Aurvaag) som alltid gir alt og er fysisk den som er best rustet, men så er han så klumsete og har alltid uhell og det ødelegger en del for ham. Synne (Siw Anita Andersen) er en veldig sær og egen dame som alltid er superentusiastisk når det skjer noe, men de fleste ser nok ikke på henne som annet enn en grå mus i dette spillet. Kine (Line Verndal) er framdeles den pene jenta bare det at nå er hun ti år eldre og denne gangen er hun også singel under nisseoppholdet og hun begynner å legge an på yngre krefter. Anne-Gro (Marian Saastad Ottesen) er blitt godt gravid som hun jo har blitt så mange ganger, og også denne gangen har hun ikke peiling på hvem som er faren, men det som er litt spesielt denne gangen er at hun ikke har tatt det bort. Svein (Nikis Theophilakis) forsøker å passe inn så godt han kan og han er lærer og kan for noen virke litt irriterende når han tar lærerrollen med seg over i dagliglivet. Tom Lund (Eivind Sander) som var den store drittsekken forrige gang har forsøkt å moderere seg litt denne gang.

Allerede fra første stund får man servert herlige humorpoenger. Jeg liker veldig godt måten man serverer dette på. Her får man mange stikk til den typiske realitydeltakeren og de mange konseptene som finnes der ute. Humoren er enkel men velfungerende og er moro for både liten og stor. Jeg vil tro dette er noe som vil favne så vidt at man hanker inn det meste av det norske folket. Her blir det veldig mye ironi og det er jo noe vi nordmenn liker godt. Her er det karakterene som er halve moroa og det er jo også et sjakktrekk å ha med så mange karakterer som her så man alltid har noen nye å fokusere på slik at man aldri går lei de som er med. Det er jo også 12 nye deltakere her, men det blir kanskje litt lett at de vil overskygges av den andre halvparten med de allerede så vell etablerte karakterene som vi kjenner så godt fra før av. Men mange av karakterene her er jo bare med for noen få episoder og man fokuserer ofte ikke så mye på alle og tar fram bare et par om gangen i hver episode og derfor kan det gå noen episoder før man merker at noen av dem ikke har hatt fokus. Personlig tror jeg at de fleste nok liker best Espen Eckbos karakterer som er svært morsomme. Mine favoritter er vel Ernst-Øyvind som bare synes at alt er så stress eller Rhino som er en som klarer å missforstå alle ting de gjør eller noen sier til ham. Men de andre skuespillerne er også med på å krydre inntrykket og hvem sier ikke nei til den hyperaktive Steven i Trond Fausa Aurvaags skikkelse som alltid skader seg eller er ute for uhell eller gjør dristige ting. Man får jo andre komiske folk som Siw Anita Andersen, Henrik Elvestad, Eivind Sander, Nikis Theophilakis og sist men ikke minst selveste Atle Antonsen som Bent som vi alle digger og alle nissedeltakerne hater.

For å oppsummere så er jo dette svært artig. Jeg må si at jeg nok var veldig skeptisk på forhånd. Når man har laget en såpass stor hit som julekalenderen ‘Nissene på låven’ så skal det litt å følge den opp, men her føler jeg man virkelig har klart det. Dette er virkelig morsomt fra første episode. Man får også litt julestemning her med på kjøpet servert på den fornøyeligste måten slik bare en god julekalender kan gjøre. Om du likte ‘Nissene på låven’ eller ikke har sett den men liker det vanligvis Eckbo serverer så tror jeg du vil storkose deg med denne serien. Det er flott at man har utvidet konseptet slik at man kan få flere muligheter til å lage mer moro her. Dette føltes så gjennomarbeidet og så får man greie poenger i hver episode. Noe blir jo litt tragikomisk som da Asbjørn endelig har funnet en å dele julekvelden med, men så skjer det noe som setter en stopper for den drømmen. Men alt er gjort på svært koselig og trygt julete vis som gjør alle glade. Dette er perfekt underholdning å lade opp julestemningen mot jul med for liten og for stor, kanskje aller mest for tenåringer og eldre som tar all ironien som ligger i dette. Men konklusjonen er vel det at de gamle karakterene framdeles er best og man håper at de nye vil klare å underholde mer etter hvert som de blir varm i trøyen.