| Logo
Anmeldelse av Tommys Inferno - Film (2005)
Film: Tommys Inferno (2005)
Aldersgrense: 11 år
Kategori: Komedie
Land: Norge
Regi: Ove Raymond Gyldenås
Spilletid: 95 min
Datoer:
| 2005-08-19 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.7 av 6
Keyword: Ungdom

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (19 kritikker)



Anmeldelsen:

Norsk ungdomsfilm som fungerer ganske bra

Publisert: [ 8. Januar 2012 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:
Tommy og Maria har vært kjærester i tre år. De gjør masse kjæresteting sammen, men Tommy vil vente med sex til de gifter seg, som er litt frustrerende for Maria. Tommy jobber som altergutt i kirken og har. Han bor sammen med sin mor enslige mor som har hyppig besøk av menn og praktiserer ikke de samme verdiene som Tommy. Ahmed er Tommys venn og rake motsetningen til Tommy. Han skriver kåte historier for pornoblader som kommer på trykk, og han bruker Tommys navn til historiene og røyker og gjør alt han ikke skal i sitt strenge innvandrerhjem. Tommy synes alt er bra mellom han og Maria, men så en dag vil Maria ha pause i forholdet. Hva er det nå som skjer? Ahmed forsøker å hjelpe Tommy med hva han skal gjøre for å få tilbake interessen fra Maria som han er så håpløst forelsket i...

Anmeldelse:
Filmen introduseres med at vi får se en gutt med lyst hår som står ute i regnet. Han spør om hun er glad i ham. Så får vi se jenta som også står ute i regnet og bekrefter at det er hun. Så kommer en kule i automaten rullende nedover spriralen før den når luken der man kan få tak i den. Han spør om hun elsker ham. Han pakker opp kulen og tar ut bamsen som er inni, men det er rignen han tar vare på og bamsen faller til jorden. Han gir henne ringen. Og så sier hun at hun elsker ham også. Så får vi se gutten i kirken framme som den som gir nattverd til jenten som tar villig i mot både oblat og vin. Og etter denne seansen kysser de ved orgelet i kirken mens kirkeklokkene kimer.

Dette er noe så utypisk som en film om en gutt som vil vente med sex. Den sterker motsetningen mellom Tommy og hans venn Ahmed. De har et godt vennskap selv om de er svært så forskjellig. Det er jo litt artig med denne spesielle gutten Tommy. Det er jo et friskt pust inn i en slik ungdomsfilm at man finner en slik gutt som dette. Her er rollene nesten snudd litt på hodet forhold til det som er normalt. Det er jo litt kult at man ikke vet helt hvorfor Tommy er som han er. Han er jo kanskje kristen, men det kommer ikke godt fram hvorfor han handler som han gjør i begynnelsen, annet enn at han tenker på en ung mann som han ikke har møtt som man kanskje kan tippe på er faren hans. Det er klart Tommys inferno når alt rakner rundt ham. Her får man jo også en god del forskjellige verdier som selvdyrkelsen, religion og kultur og forskjeller i en salig blanding. Ting blir både voldsomt, fint og morsomt om en annen.

Man får innimellom noen friske scener og ting flyter noenlunde greit gjennom hele filmen. Men dette er en ungdomsfilm i form av en romantisk komedie og man synes ikke oppskriftsmessig at denne filmen er noe særlig revolusjonerende, men selv om man har sette dette utallige ganger fra før er dette en ganske okei norsk innpakning av en slik sjangerfilm. Med friskheten mener jeg ikke så rikt og annerledes som man eksempelvis finner i 500 days of Summer som jeg digget, men dette er jo mer gamle temaer som kjærlighet, sex og generelt det ungdom tenker på i en litt ny innpakning. Man får også noen små tvister innimellom som er med på jazze dette opp litt. Det blir også en del komikk. Man ler litt av noe av det man får presentert og gliser litt av mye annet. Ahmed er jo en karakter som lager mye gøy. Hans enkle livsfilosofi som helt fritenkt og nesten litt hippieaktig bare med en høyre selvdyrkelse. Ove Raymond Gyldenås gjør her sin debutfilm og han klarer å få fram en god del gode stemninger og friske regigrep underveis. Han står jo også for manus og det er jo ganske greit laget. Han har klart å skape noe man bryr seg litt om og ting fungerer ganske godt innimellom etter sin hensikt.

Eirik Evjen er okei som den skinnhellige Tommy. Mehran Iqbal (Izzat) spiller Ahmed og er ganske artig innimellom. Han har en viss respekt som den tøffe Ahmed. Anine Eckhoff gjør sin første rolle og først tenker man at hun ikke passer helt inn, men etter hvert som ting løper aksepterer man henne mer og mer. Linn Skåber viser at hun passer ganske godt inn som Tommys mor. Atle Antonsen gjør en av filmens mest morsomme biroller som fuglebutikkekspeditør og gir med den scenen krydder i massevis tilbake til filmen. I andre roller treffer vi andre norske kjente fjes som Bibi Razia, Ari Behn og Kyrre Hellum.

Jeg vil tro at dette er en film som vil appellere veldig bra for ungdom. Det er mye lett underholdning og det hele er sydd ganske bra sammen. Karakterene og handlingen er ganske okei laget. Ting kunne nok vært bedre presentert og dette er langt fra perfekt, men denne filmen har noe som gjør at den skiller seg litt ut i mengden. For meg som en mann over 30 år så synes jeg filmen framdeles er underholdende, men jeg klarer kanskje å se på dette med et litt mer nyansert bilde og sammenligne dette på lik linje med alle andre filmer jeg har sett i samme sjanger. Denne filmen er nok ikke noe man kommer til å huske om ti år til tross for at den har mye av det ungdom ser etter i en slik film. Jeg vil anbefale dette til først og fremst til tenåringer og de i tidlig tyveårene.